farna

Alla inlägg den 25 december 2012

Spanjorerna firar inte jul som vi Svenskar! Tex. den 24 är vanlig arbetsdag och det var vi glada för.

Zita blev dålig på natten och vad bra att vår vetrinär hade öppet. Både han och vi trodde det var dags att ta farväl för njurarna har påverkats med nu men han ville ta ett prov först. En timma senare var vi åter för besked. Det var den längsta och jobbigaste timma vi varit med om, Janne och jag. Vi kollade lite i affärer för att fördriva tiden.

Men när vi kom åter tyckte han att vi skulle prova antiinflamatoriskt och se om hon svarade på det. Sagt och gjort, 30 kr betalade vi på Pharmacya/ Apoteket , hem och gav första dosen och ser hur hon snart piggar på sig... Så vid 2 tiden var vi hemma igen med båda hundarna och som vanligt blev det trängsel i köket när jag satte igång med maten...

 

Ovanpå bokhyllan har vi nötter, frukt och godis.. utom räckhåll för hungriga / sugna hundar. 

 
Klockan 17.oo var det dags att sätta oss till bords

   

Vi har ännu inte köpt oss diskmaskin så det vart jobbigt efter maten- all disk! Janne fick den stora äran så torkade jag.

 

Vid klockan 21.oo efter vi varit ute med hundarna för natten bankade det plötsligt hårt på dörren. Hundarna rusade till dörren och skällde uppfodrande på Janne.  ÖPPNA Dörren!!!!!

 

Ut for dom och satte sig fint runt den Spanska Tomten. Med all tydlighet så visste dom vad detta skulle bli. De hade ju varit med förr  

Snällt släppte dom in mig/ förlåt Tomten  och vilken lycka... det fanns paket i påsen.

   

I början fanns det inte mycket tålamod. Det gällde att läsa snabbt vem som skulle ha paketet


   

Rätt vad det var ser vi Zita vid rumsbordet, hon tar Jannes paket och på en sekund så är det öppnat. Men innehållet var bara en tröja så hon lämnade den på golvet och skulle ta nästa paket men Janne lyckades rädda det

 

Vad roligt att vi fick ännu en jul tillsammans alla 4. Vad roligt att Zita piggnat till och var sig själv på kvällen!

 

Vädret var inte det bästa på Julafton, sol var lovad men den gömde sig hela dagen bakom ett tjockt täcke av dis.

 

Juldagen mår Zita ännu bra så ett tag till får hon vara med oss. Vi har just varit ut på en liten runda medan Janne och Rozz tog en rejälare vända runt hela Bolnuevo. Affärer är stängda i dag, dock är Resturanger öppna!

Juldagen är en röd dag och folk är lediga från sina arbeten, skolor är stängda. Men inte i dag heller firar Spanjorerna. I morgon, vår Annandag, är en helt vanlig vardag här nere.

 

Spanjorerna väntar till Trettonhelgen då de firar  De tre vise männen som kom med sina presenter till Jesusbarnet, vilka här kallas för de Magiska kungarna "Los Reyes Magos".


Barnen får tro att DE är dessa vise män, och får därför öppna något paket.


Spanjorerna ställer inte ut gröt utan lite likör och julgodis till kungarna och vatten till deras törstiga kameler.

Med tiden har jultomtar börjat dyka upp i Spanien också.
Men riktiga firandet infaller Trettonhelgen med stora parader i landets alla städer med

ett stort följe.

De Magiska kungarna "Los Reyes Magos". delar under denna natt ut barnens leksaker

 

God Fortsättning!!!!!

 


Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Ovido - Quiz & Flashcards