farna

Alla inlägg under juni 2014

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från skogskällor och mycket annat man aldrig upplever i vardagen

Bilderna är klickbara. Klicka på en bild och bläddra sedan igenom allt...

     

Det regnade så vi var inte säkra på att det skulle bli någon promenad men vi åkte till samlingsplatsen i allafall. Kanske det var någon där?
Döm om vår förvåning då 15 personer stod där i regnet och väntade, alla iklädda regnkläder av olika modell..

Nu var vi 17 pers och vi blev snabbt inplockade i några bilar för transport till "Finnbyn" långt upp i Färnaskogen.
I dag återstår endats ett hus av denna by, ett torp som idag är sommarstuga och låg så vackert inbäddad bland sommarblommor. 

     
Så gick vi då, första sträcken utmed något som hette Kabelvägen, en gammal gräsbevuxen skogsväg och ganska behaglig att gå på. Sedan bar det iväg in på en smal stig i skogen, egentligen var det 2 traktordäcksspår så vi gick ibland på 2 led...   Snart pekades den första Orkiden ut, Jungfru  Marie Nycklar. Så liten att man var tvungen ner på marknivå för att se hur underbar denna lilla blomma är.

   

Vi hittade denna lilla oxå, alla kände igen den och sa att den har blå blommor.. men ingen visste namnet, inte ens de som hade boken med sig om Sveriges Flora...
Ja vi vandrade vidare i ett led..

     
Efter en halvtimma drar ledaren ner oss i blöt terräng, man får kliva i fuktig mossa eller hoppa fram på tuvorna. De flesta hade gummistövlar så de gick bara... jag med gympadojor fick ta mig fram på tuvorna så bra det gick... jag var ännu torrskodd
Nu är vi framme vid en skogskälla och vi bjuds att dricka brunn!
Ledaren skopar upp vatten och bjuder runt. Klart, kallt och gott vatten men det smakade inget alls, inte rost, inte klor, inte citron... bara vatten och det var JÄTTEGOTT!
Det var ett stenröse straxt intill och därifrån sipprade detta klara, kalla och smakliga vatten fram och rann i en smal strimma som försvann i intet längre ner...

     
Vi fann flera Orkider och andra vackra skogsväxter, det roliga var att de var så små och oanseliga så utan Guid så hade jag inte upptäckt dom... Ja nr 2 är en Lav (mossa) tror den kallas Trumpetmossa men nr 3 har jag totalt glömt vad den hette

 

Nu har vi kommit till Södra änden av Bäverdalen. En djup ravin öppnar sig nedanför oss och väggarna på båda sidorna är höga, staniga och mossbelupna. Ingen tycks veta varför det heter Bäverdalen men troligen har det varit en bäck eller å nere i ravinen och Bävrar som hållit till där tror guiden.
Vi sätter oss uppe på toppen av ravinen och intar våra matsäckar. Regnet har upphört och förutom lågt småprat så hörs fågelsången mycket tydligt här i skogen.. långt från all bebyggelse 
Så vandar vi vidare...

     
Jag gör mina upptäkter där i skogen men rätt var det är samlas alla runt Guiden igen
  
Vi får veta att detta inte bara är en mossbelupen skogsmark utan en historisk plats. Vi vandrar på Kyrkstigen som är forna tidera väg från Finnbyn och ner till Kyrkan i Gunnibo.
Denna långa väg.. 3 km bara här som vi går och säkert lika långt till det gick folket var Söndag för att vara med på gudstjänsten nere i samhället var Söndag. Min tanke är: Det måste tagit dom hela dagen att gå fram och åter bara för att höra Guds Ord och kanske träffa folk och dricka kyrkkaffe och vad de nu gjorde. Något måste de ju fått till livs innan de gick tillbaka samma långa gångstig genom skogen och över vattendrag

   
Här fanns även 2 stycken Kolmilor och en äldre man som var med på vår vandring hade legat här på milning. Han berättade att det var hans bästa år i livet, de bodde här uppe i skogen i veckor i sträck, bara dom och skogens alla djur.
När de sedan kom hem igen tog det veckor att tvätta bort sot från kroppen. De var mera svarta än vita när de kom hem, bara ögonvitorna som var vita...

     
Mot slutet blev vandringen ännu svårare, vi fick gå över stenrösen där botten var vattenfyllda.
Se första bilden här ovan.. en granskog växer ovanpå en jättestor sten, snacka om överlevnadsinstinkt... Det var som ett miniatyrlandskap!


Även Färna Hembygdsförening visar foton från vår vandring
http://ferna.se/fotoalbum/category/272-orkidevandring


Ett tack till Kurt som tog oss med på denna vandring och ordna gärna flera.

Det var ett trevligt intinativ och de 3, 5 timmarna det tog gick jättefort .

Jag gör gärna om detta


Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards