farna

Alla inlägg under mars 2011

Resan hem påbörjades Fredagseftermiddagen den 18 Mars och redan Lördagen den 26 var vi hemma. Snabbt marcherat för att vara vi!

Men vi har kört varsin gång oftast så en har vilat. Vi har kört mycket på natten och sovit på förmiddagarna för då har det varit så lite trafik och lungt och skönt på vägarna.

Vi fick ju magsjuka hundar första dagarna så mattan ska in på kemtvätt efter detta. Vi har torkat med vatten och det syns inget men ändå, man vill ha den renare än så.


De sjuka  blev bra av att ett dygn enbart dricka utspädd fiskbuljong som jag hade några tärninga att göra av. Dagen 2 fick de buljong utblandad med Panga, en fisk från Spanien som smakar nästan som vår Torsk.

Vi körde bara 3 timmars pass, 2 ggr om dagen stannade vi och gick med dom ca 45 min- 1 timma, de andra rasterna blev till de gjort det de skulle.


Att resa hem genom Europa på våren var en upplevelse i skönhet. Från Spaniens sommar till Vinter här i Färna.

   


Våra hundar ville vara nära under resan och skulle ligga på den lilla golvytan som är mellan Förar och passagerarstolen.  Tillslut sträckte dom ut sig så dom låg under gaspedalen. Hade väl funkat för vi körde mest på Crusingcontrollen, men av trafiksäkerhetssyfte så satte vi en ryggsäck ivägen. Då blev utrymmet ännu mindre men vad gör det när man kan använda varandra som huvudkudde?



Efter vägen förundrades vi över olika stilar på byggnader mm. Som här tex. Inte en gnutta färg på husen, bara murbruksgrått

 


Att passera genom Loiredalen var en upplevelse av stora mått.

Flera kort finns i vårt Fotoalbum  som tex ett hus uthugget i ett berg. En hel by var byggd inne i berget, utanpå satt fönster, dörrar, uthuggna balkonger, pelare, jag minns inte allt mitt öga såg.

Vi sa att när vi åker ner i höst ska vi stanna där några dagar och verkligen se oss omkring där..


 


Ju mera vi åkte ju mindre blommor såg vi. Men Frankrike och Belgien blommade

 


 


Många olika upphängningsanordningar till broar såg vi men detta någonstans i Frankrike reagerade vi på....  Inspirerat av Eifeltornet kanske?  Nä, vi såg ingen skymt av det, hade fullt upp med att kolla vägskyltar och köra rätt men jag såg en skymt av Disney World.
Från det jag var barn så sa jag att jag ska besöka Disney World innan jag fyller 50 år.

Nu blev det inte så och tänk......  det berörde mig inte alls nu.
Kanske jag blivit mentalt vuxen?

 


När vi kommit till Putgarden i Norra Tyskland sjönk termometern ner till + 4 grader och vad jag frös när jag var ut och rastade hundarna innan vi åkte ombord på Färjan. Men det var i allafall ljummen vind


På båten fick man ha hundarna med överallt. Vad snopna vi blev! Där var det ingen tanke på allergier minsann.  Ingen medpassagerare sa något heller. Vi satte oss i Cafeterian,tog varsin macka och de 4fota låg under bordet och väntade på den sedvanliga smörgåskanten som brukar bli över

 


När vi sedan körde av båten i Rödby, Danmark, stannade vi efter ett tag för att ta ut dom innan vi kom till Köpenhamn.

Jag säger bara.............Fy tusan vad svinkallt det var där!  En bitande kyla som gick genom märg och ben! Ändå påstog bilens termometer att det var + 4 här likasom det var i Tysklland. Svårt att tro


På andra sidan Köpenhamn höll det på att gå åt helsefjäll.

Vi blev omkörda av en lastbil, just som han ska svänga in framför oss small det till och hela bilen

bara försvann i ett svart rökmoln.

Ur rökmolnet kommer en plåtbit farandes straxt förbi vårt bilfönster.

Så lättar röken lite och då ser vi en lång slang som kommer dansande mot oss. Men den vek av in mot mitten av vägen.

Nu hade Lastbilen fått stopp och vi kom förbi och kunde skakade fortsätta vår resa.


När vi körde i land i Malmö blev vi invinkade av tullen.

Jag fattade inte vad han ville, trodde han skulle kolla efter smuggelsprit men vi hade inga mängder med så oroliga var vi inte.

Tanken kom även att de skulle leta efter illegala invandrare.............

Nädå, Tullaren sträcker på sin nacke så han blir lång som en stork, kikar in över oss och säger ...så ni har hund?

Då fattade jag att det var det han var ute efter. Men vi hade ju alla papper i ordning så det var ingen fara. Vi fick en lite sur kommentar att har man HUND så SKA man köra åt sidan och visa Hundpasset. 

Sedan var han så trevlig, pratade om allt möjligt. Men han berättade även att NU finns Rävdvärjbandmasken i Sverige och den är ett hemskt djur.  Läs här om du vill

Det kommer innebära att vi inte kan äta skogens bär längre för risk att smittas av den


Ja, Lördagseftermiggaen kom vi så hem till Färna. Vi hade snöfritt hela långa vägen, ända till Kolsva där plötsligt snön låg kvar.

Våran snälla granne som skött vårt hus under detta halvår hade skottat en gång så vi kom torrskodda in i huset.

  


Att öppna dörren in till rummet där pellisarna stog gjorde ingen människa glad!
De flesta blir nog kompost!

Jag vattnar på lite och hoppas i alla fall...


En blick ner mot sjön övertygar mig om att det lär dröja innan vi hoppar i och badar.

Isen ligger tjock på Norrsjön ännu





Passerat Örebro. Snöfritt än så länge. Kanske slipper vi skotta garageinfarten? Hoppas på det bästa

 

Befinner oss 4 mil före Köpenhamn. Allt bra men fy så kallt! Bara 7 pluss.Hundmagar bra, idag har de ätit med god aptit

 

Resan hemmåt går bra, bara ett par små felkörningar än. Men vi har stora problem för hundarna turas om att kräkas. De är dåliga på nätterna, börjar på kvällen och dagtid inget.

Vi misstänker åksjuka för vi har nog, ska erkännas, kört mycket längre än på nerresan. Vi har kört till 23 - 24 på natten. Inte med vilje utan därför att när klockan närmat sig 19.oo så har vi plötsligt inte hittat några ställen vi vågat sova på.

Man vill ju inte stå ensam i okända trakter!


Vi har i allafall tagit oss förbi Paris med bara en smärre miss på vart vägen tar vägen.

Vi har åkt genom Loiredalen och förundrats över så vackert där var. Massor med slott, hus inbyggda i bergväggar, bara fönster ocg dörrar inpassade i berget som avslöjat att där var bostäder. Dessutom var det massor sådana bostäder på ett ställe!


Vi har åkt ut ur Frankrike nu och är i Belgien, snart kommer vi in in Tyskland och det känns tryggt för måste vi söka hjälp för hundarna så klarar vi oss språkmässigt bättre där.


Men i dag ska vi försöka med låg hastighet, längre raster och fortsätta med flytande föda och hoppas ingen kräks i natt tacka vare det.

Fortsätter detta vågar vi nog inte köra vidare utan att prata med en vetrenär, för nu är det länge sedan de fick behålla maten, våra 2 små som trots allt är pigga och glada. Mestadels.


Varmt och skönt, Forsytian och Magnolian blommar här.

SÅ vackert¨ så....

Kom lyckligt iväg i går eftermiddag med en hund som proverna visade var frisk.

Tack ni okända som tipasde oss om att ta avmaskninen med vet i Fredags. Nu har vi påskrivet i passet och kan passera gränsen utan problem.

 

Vi anlände till Valencia vid mörkrets inbrott, där var någon sorts festligheter med smällare od. Innebärde att Zita flippade ut och skällde som en galning och ville bara ut och fly.

Stress eller? Vi körde fel, hamnade vid tägstationen där blar stog parkerade i flerdubbla rader och alla vägar därifrån var enkelriktade.

Vid ett trafikljus var en enkelriktad gata som ledde därifrån så vi körde mot enkelriktat!

Vem kommer då?

En polisbil mitt framför vår kylare, i rätt fil...... väntade på grönt ljus.

De bara glodde på oss, jag såg att han pratade med kollegan..   sedan blev det grönt och dom försvann.

Så då åkte vi ut och kom på rätt väg och vi båda två drog en lättnandes suck.

 

Vi sov på en rastplats mellan långtradare, som med jämna mellanrum körde igång sina kylaggregat så klockan 05.30 fick vi nog och åkte därifrån.

 

Nu står vi på en annan rastplats, med wifi -:)

Vi har ätit frukost, varit ut med hundarna och förvånades över att Fy sjutton vad KALLT!

Vi har lämnat sköna Costa Calida och kommit upp en bit i bergen, nästa anhalt blir Zaragosa och termomerten visar -1 grader.

Men vi är ju i Spanien så det blir varmt bara solen hunnit värma upp luften

Ändrade planer!

Marys begravning blir den 30 Mars i STHM.

 

Vi känner att vi skulle vilja vara med och ta vårt sista avsked av henne.

Nu har jag ringt vår Veternär här i Spanien och det var OK att ta det slutgiltiga blodprovet redan på Fredag i stället för på Måndag.

 

Detta innebär 3 extra dagar för hemresan och kanske vi hinner då.

 

Nu är hemresan beroende på så mycket, väder och vind, snöiga Svenska vägar, Är Tyskland Snöfritt?, storm, vägarbeten där man får köra i snigelfart långa sträcker...

.

Vi åker i en stor husbil, alltså blir det inte samma marsfart som en personbil, oftast tycker vi 90 knyck räcker mera än väl.

 

Hundarna ska rastas flera ggr om dagen och ett par ggr bör de få långa promenader så deras kroppar mår bra och magarna fungerar så att säga.....

 

När vi kommer till Tyska gränsen måste vi leta på en Tysk vetrinär för att få passet påskrivet för utfart ur landet/ infart i Sverige, de ska ha avmaskningsmedel där för att ej ta in "Spanska ohyror" i Sverige.

Jag tror dessutom att man var tvungen stanna nåt dygn innan utresan för att tarmsystemet ska tömmas men detta ska jag kolla upp om det stämmer.

 

Så ni släktingar förstår nog att vi gör vad vi kan men hinner vi inte så är det så.

 

Nu ska vi sätta igång campingens tvättmaskin så vi har rent att ta på under hemresan.

Vi ska börja packa ur bilen för att packa in igen för att få in stolar, bord mm.

 

På Fredag blir det att fylla bilen till topp med färskvatten, och sedan väntar vet.

Därefter blir det mataffär för att fylla på matlagret innan vi på eftermiddagen startar hemresan.

 

Internet stängs ner så från och med i morgon natt så har vi ingen kontakt med yttervärden.

Mobilen är ju på om någon önskar kontakt med oss förstås, men det kostar ju som ni vet.

 

Ev hittar vi något Långtradar ställe (Rastplats) efter vägen där det finns Wifi så vi kan slänga in ett snabbt meddelande i Bloggen om hur långt vi kommit och om allt är ok.

 

Vi ringer släkten när vi är i Sverige.

 

På Återseende Bolnuevo.....

Ha sido una bonita amistad y ya mirar hacia atrás

(Du har varit en trevlig bekantskap och vi längtar redan tillbaka)

 

  

Proverna visade att Rozz är nästan frisk nu.

Han slapp sprutan med antibiotika i dag, nu

ska det räcka med pillerna.

 

 

Vi firade med att släppa hundarna på stranden,

de fick springa och jaga varandra en liten stund.

Jättekul!

 

På Måndag ska vi på sista återbesöket, sista provtagningen

för att kolla så allt fortsatt förbättras

Våra tankar är hos er i Stockholm och vi vill tända ett ljus för Jans moster Mary som gick bort i går, Lördagen den 12 Mars.

  

Dagarna går så fort, min sista månad med Vodafon (internet) närmar sig sitt slut som blir nästa Lördag. Sedan blir kontakten med omvärlden mycket begränsad så att säga.

Eftersom hemresan startar 6 dagar senare så förnyar vi ej med 1 månad till, det blir rastplatser med Wifi som gäller på hemresan. När vi hittar såna!

 

I början på veckan blev det livat här på campingen. Många Tyskar samlades i en Karneval där de tågade runt hela campingen. Jag frågade varför och fick till svar att det var karneval hemma i Tyskland i dag! Jag Googlade och de firar Askonsdaen som förebådar fastan.

Kolla kortet, så nära stranden vi bor -:) Bättre kan man inte ha det!



Onsdag o Torsdag stormade det här, Fredag och Lördag regnade det!

Men i dag har solen värmt oss och torkat upp allt vatten som himmlen öst över oss.
Jag njöt i fulla drag, men Janne och hundarna trängdes i skuggan från vårt vindskydd.







Äter och mår gott gör vi. Nu har vi fått i oss 3 liter färska Jordgubbar. Mums!!!



 På promenaden i dag passade jag på att plocka mig en bukett vårblommor till bordet. Den andra jag hade flög ju all värdens väg i stormen. Ja alltså, den ramlade bara omkull så blommorna vissnade, men vad ör det när Bolnuevo är fullt med blommor!



Rozz har klarat sig bra utan sprutorna och blir allt bättre. Nu har vi utökat de dagliga promenaderna till ca 45 minuter per gång. Men han verkar lite trött mot slutet så vi tar det långsamt. I morgon ska han få ny injektion antibiotika och dessutom ska blodprov tas för att se om det finns rester av parasiter kvar i blodomloppet, vilket vi hoppas att det inte gör!  Han börjar vara så pass pigg så han erbjuder oss alla vägar som tänkas går till platser där han förr fick springa lös. Då vi säger: Nej Rozz, ändrar han riktning, men hinner han så ger han oss ännu ett erbjudande att gå där innan vi passerat.

Vi har sagt att visar proverna inget i morgon då ska han få springa lös på Onsdag!


Som avslutning på detta blogginläg visar jag några dagsfärska bilder härifrån. Lite annat än hur ni har det där hemma!





 



 








Här finns Vännerna på Nätet!  http://50pluss.forum24.se/

DU som är från 30 till 100 år, Välkommen att bli medlem i forumet.

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards