farna

Alla inlägg under september 2012

Av Pellispricken, gubben och hundarna - 25 september 2012 23:08

Hösten har verkligen anlänt nu och naturen sprakar av färg.

Vi packar husbilen och grejar här hemma och snart åker vi. Jag följer Curtan i hans blogg och ser att han valt samma väg som vi ska åka, den vackra bergsvägen Belvianes et Cavirac i södra Frankrike.

Jag längtar verkligen ner till  Bolnuevo och Casa Keja nu....

Nycklar är överlämnade till våra snälla grannar som sköter huset åt oss, stora rymliga postlådan uppsatt, kylen avfrostad, i morgon är det frysens tur och det som är där får flytta ut till husbilens lilla frys. Pelargonerna som ska med är packade och står i sina lådor i Pellishuset.
Snälla grannfrun har lovat vattna de andra som snart ska in i huset, källare eller ett rum i bostaden ... jag har inte bestämt mig än. Hi hi, beror nog lite på om Janne städar undan så pellisar får plats i källaren. Jag har mycket pellisar - han har mycket "bra att ha grejer" verktyg reservdelar och jag vet inte allt....

Lite återstår att packa, sedan vill vi ju städa innan vi åker, känns alltid roligare att komma hem om det är hyfsat fint. Sommarkläderna bars ut i dag......

Dags byta Heater här snart igen -:)

Ja vi har inga som helst planer på att dra innan helgen i allafall, det blir då eller kommande vecka

Under tiden vandrar vi runt här i byn.

                   

Av Pellispricken, gubben och hundarna - 19 september 2012 19:10

Men vi hinner ha lite roligt också. Det är inte bara jobb och förberedelser.
Den gångna Lördagen körde vi ner Cadillacen till hans vinterförvaring.
Bäddade in han väl så han ska känna sig varm och väl omhändertagen i vinter, ja det behövs egentligen inte för bergsrummet han övervintrar i håller 10 pluss oberoende utomhustemperaturen...

 

I vår närhet stog en riktig Kalle Ankabil och glänste så som en juvel......

 

Sedan åkte vi och stoppade i oss varsin Kebab med bröd... Det var Lördagen den 1 Sept. solen sken och det var ett underbart sensommarväder så vi satt på uteserveringen och njöt.

 

Därefter fick hundarna återuppleva banvallen som vi så ofta promenaerad på då vi hade stuga på Kolsva Koloniområde... Vad roligt de tycket det var att gå gamla kända vägar...

 

Därefter åkte vi ner på kolonin och hälsade på några gamla vänner från den tiden. Riktigt roligt att prata bort en stund och höra hur de har det nu för tiden.


På väg hem mötte vi ett större gäng på gamla mopeder, jag lyckades få fram mobilen och få ett foto på de sista i gänget som log så glatt då de såg att jag fotade...

Väl hemma igen var jag bara tvungen att fota våran vinranka som i år fått 2 klasar... Jag smakade på en druva men ack så hård och sur den var... Men kanske de hinner mogna innan frosten tar dom?

Stora är dom inte men det är roligt ändå att det vår 3 sommar blir frukt på vinstocken

 

Så blev det Söndag och min kusin Margareta och hennes Sven Erik kom till oss.
Vi satt inne i Pellishuset och åt Taco och pratade hela em. Jag tog naturligtvis några foton som minne av vår trevliga dag men när jag skulle ta ut minneskortet och ladda över bilderna för bloggen upptäckte jag en sak.............

Det går att knäppa bilder utan minneskortet... det är bara det att det blir ju inget!!!!!!!!

Så jag fick improvisera..

Vi satt här inne... med lite fantasi kan man väl se oss 4 pers där inne runt bordet?????

     

Då fullt med Tacofärs, grönsaker och andra tillbehör.
Nu med min vackra Zonartizpelargon Lara Mandarin...

 

Så blev det Tisdag och vi for till Västerås!
Först var vi till tandläkaren, ingen hade hål men tandsten hittade han och .. ja det är absolut inget kul att ha en tandläkare som sliter och drar och har sig, även om han trösterligt säger

"ja jag förstår att det gör ont".
Ett tag, efter att jag legat där i hans stol och hoppat och ryckt, så överfölls jag av en skrattattack. Jag tänkte på hur dumt det måste sett ut om någon utomstående tittat in....
Min snälla tandis säger tröstande, " stå ut lite till bara".

Därefter åkte vi till en person som annonserat ut en Kinesisk Elefant, Izabella hade sett annonsen och tipsat mig..

Nu är han min, han ska få följa med ner och bo på terassen på Casa Keja.
Locket är avtagbart så det kan användas separat som en blompedistal eller nåt...

Tjejen berättade att hennes morfar köpt den för många år sedan i Thaiwan och hon ärvt den men tyvärr ej hade plats för den..

 

Ytterligare handlade vi en massa som är bra att ha inför avresan. Tex 3 stora säckar hundmat, bör räcka 6 månader... En ny brevlåda modell jätte, bör inte behöva tömmas dagligen i allafall... Ja vi köpte ett par madrasser till våra sängar där nere och lite annat smått och gott

Dagen avslutades hemma hos Iza och Andreas där det blev kaffe och vi blev ett gäng DVD filmer rikare och inte nog med det utan Iza hade hittat min favoritstol till salu. Denna sköna som Ikea tyvärr tagit ur sitt sortement........Så nu har jag en sådan också som ska ner till Spanien. Undrar om vi blir tvugna köra i 2 bilar för att få med allt?????


Sent om sidor kom vi i allafall hem till Casa Björkudden och fick sova.
I dag Onsdag hade vi besök från Örebro!!


Roligt att ni kom och visade upp lilla 4 månaders Mio. 

 

Han for omkring och lekte medan matte och husse plockade Äpplen.

När vi var inne och åt och fikade så gick det jättebra med mina stora drumlar. De skötte sig bra, som de förstog att detta bara var en baby och den ska man vara rädd om.

En gång skrattade jag lite åt dom för Rozz och Mio stod mitt emot varandra. Rozz med baken i luften och bröstet i golvet - sedan gjorde han liksom armhävningar -:)
Mio tyckte tydligen detta var en kul lek ty han hoppade jämnfota sedan bar det iväg med både två i en yster jagalek. Men vi stoppade dom där, kanske inte så lämpligt inne...

Som avslutning bjuder jag på mina bästa kort på

Mio och hans familj

               

Av Pellispricken, gubben och hundarna - 10 september 2012 15:15

Det blev 102 foton så den som vill får kika på dom här....


Liten rundresa

 Mycket trevligt hade vi i allafall. Vi åkte på Torsdagsem. till Lindesberg, sov över på Vägverkets ställplats vid infarten från Örebrohållet.
Tur vi åkte kvällen innan för Fredagen gick i ett sedan, skönt att inte behöva jäkta. Vi åkte ut till Körrgårn´ alltså Kyrkogården och satte en bukett Rosor på mina föräldrars grav, sedan for vi in till Linde där vi vanan trogen, gick och åt på China Garden. Hela 125 kr har min 4 små rätter gått upp till men det är ju bara en gång om året vi äter här så vem bryr sig???  Inte jag i allafall


Efter maten gick vi en rejäl runda med hundarna, kollade in alla gamla fina hus som finns i Linde men även hittade vi en nybyggd kyrka mitt i Centrum, Kristinakyrkan. Såg att Ria höll till där så då är det ju bra att de finns där folket är. Mitt i hjärtat av Lindesberg.


Klockan 14.00 stannade vi till i Gusselby och hälsade på min barndoms och tonårskompis. Bland annat plockade hon fram en gammal bok som hette Mina Vänner, där vi och våra klasskamrater skrivit om oss själva och framtidsdrömmarna. Riktigt roligt att läsa!!! Gav många glada skratt!

Favorit djuret mitt var Katt (ok, även om jag är hundägare så jo, jag älskar katter)

Favoritfärgen min var GUL och SKÄR......... trodde jag alltid gillat svart och blå färg...

Mitt drömyrke då, Affärsbiträde, ha, ha, trodde jag ALLTID velat jobba med barn???


Nå efter kaffe och småprat tog vi våra hundar och gick på promenad. Rätt var det är ropar Birgitta --- Alexandersson!!!

Det sitter en gammal gubbe i solstolen i sin trädgård. Jag frågar ropande, är det Bengt?????

Ja säger han och då ropar jag att jag är en klasskamrat. Kom, kom, kom svarar han och vi går in på hans gård. Han kollar på mig från alla håll men kommer inte på vem jag är så Birgitta får ge lite ledtrådar och snickeriverkstan´får poletten att trilla ner. Men han hade svårt att smälta mitt vita hår, jag var ju rödhårig säger han. Ja röd eller vad jag var så skrattade jag åt honom för han hade ju samma hårfärg som jag, lika vit!

Roligt var det och vi var allt lika djupt tagna båda 2 att ses så här... efter 50 år.

Lite senare ser vi en gubbe vid en brevlåda och Birgitta viskar till mig.... Gunnar!!!

Jag får fart under sulorna och ropar på honom. Han stannar och ser fårvånad ut och jag säger känner du inte igen mig. Du jobbade åt min pappa????

Tydligen har han haft flera arbetsgivare under dessa ja, det är kanske 40 år sedan vi sågs sist..

Han kunde inte komma på vem jag var, inte Janne heller kände han igen förren vi sa våra namn. Då minndes han och det med besked. Han berättade små saker från förr som vi skrattade och hade roligt åt.

Jättekul att träffa folk från förr....


Efter Gusselby så åkte vi till Stråssa och där hälsade vi på Sita (hennes blogg finns här bland mina listade bloggvänner).

Här blev det kaffe och go´fika och när vi åkte hade jag med mig en kasse full med lektyr till vintern i söderns sol. Margit Sandemo böcker


Resan gick vidare, vi anlände till Grängesberg vid 21.00 och stannade till och köpte oss varsin pizza. Vi frågade om det fanns bra plats att övernatta med husbilen och fick rådet att ställa oss uppe vid gruvorna, mitt emot Gruvkontoret på den stora parkeringen där.

Dagen därpå, Lördag, besökte vi Disponentparken. Vandrade runt och kollade på allt vackert i det vackra vädret.

Fram på kvällen åkte vi vidare till Ludvika. Jag var in på Dollar Store, köpte en svartvit hissgardin med motiv änglar som jag ska ha till mitt rum i Bolnuevo, köpte även 3 fotoramar till för de är så otroligt billiga där, jag ska nog skriva ut några till foton att rama in och sätta på väggen i mitt rum... Ja, vad köpte jag mera??? Jo ett par Foppatofflor, a´30 spänn. (jag har gått året om i 2 år nu med foppa, undrar om jag kan ha riktiga skor längre) Ja sedan förstås.. vi köpte ALLA blomkrukor de hade så nu har jag att plantera i nästa år, hi hi..


Tyvärr var Ludvika intet att ha tyckte vi efter att gått 10 minuter med hundarna i hällande regn.

Vi åkte vidare och stannade i Smedjebacken. Kom på att trots att vi passerat där massor ggr så har vi aldrig varit där. Nu turistade vi där. Stannade vid Hamnen där Strömsholms kanal börjar, vandrade runt, både utmed sjön Barken och inne i stan. Just när vi var utanför kyrkan började kyrkklockorna ljuda. Hundarna hoppade högt, sedan stirrade Rozz rakt upp i Kyrktornet, förundrad, vad var detta????

Så började han skälla på klockklangen och se... när han skällde så slutade det att låta.

Han är allt bra duktig våran Rozz!

Mitt i natten kom vi hem till Färna, jag hade gärna sovit över men se Janne fick hemlängtan till sin egen säng så bilen den bara rullade, ända hem till Björkudden


Ja denna helg har det varit livat här på Björkudden!

 Andreas och Sita har varit med och visar foton.

Redan på Lördagen förändrades vår lugna tillvaro för till Hundarnas stora glädje körde en vit Volvo in på våran gård. De kände igen den på en gång så de stog vid staketet och ylade.

Ur bilen kommer Izabella, Andreas och Elias, hundarna visste knappt till sig av glädje!

Jag skulle kramat dom välkommen men glömde totalt bort det pga hundarnas glädjeyra.

På kvällen åt vi Taco och satt och småpratade och hade det mysigt

 

Elias har blivit stor kille nu så han ville sova i eget rum. Sagt och gjort, vi bäddade åt honom på nedervåningen medan vi vuxna sov i varsit rum på övervåningen.

Mina hundar som ALLTID sover där jag är svek mig totalt denna natt!

Båda sov med Elias och vakade över honom så inget ont skulle hända deras till låns "lillhusse".

Fotot har jag tjuvat från Elias pappas Facebooksida. Andreas var ner på natten när alla sov och tog detta kort

Söndagmorgon steg vi alla upp tidigt för att ta fram allt jag ställt fram för vårat Loppis.

Tyvärr hann vi inte riktigt klart för rätt var det var kom en regnskur, det blev att dra pressäning över kläderna ist. för att bära ut saker.
Rätt var det var så kom dom... kunderna. Tur att min kusin dök upp hon med för jag fick hjälp att ta fram det sista. Sedan var vi upptagna av att göra affärer.

 

Vi sålde inte enbart beg. prylar utan även mina Pelargoner...

Så här trångt var det innan inne i mitt Pellishus... För 10 kr styck såldes dessa rariteter

 

  Jag sålde ungefär hälften av dom.
Roligaste minnet från detta Loppis är nog när 3 damer kommer i en Volvokombi. De hade varit på Agillitytävling och hade sina 3 modell större hundar med sig, 2 satt i stora burar och en var bältad i baksätet.
Dessa damer köpte mycket!!!!
Under glada skratt arbetade de sedan febrilt för att få plats för sina inköp. Hundarna fick resa tillsammans med varsin stor pelargonkasse och alla damerna (utom hon som körde) hade varsin jättestor pelargon i knä när de så tillslut kunde komma iväg hemmåt. En längre resa i bland massor pelargoner till Söderbärke i Dalarna!!!!

Av det andra, ej pelargonerna såldes det inte så bra. Faktum är att jag tror att Elias med Leksakerna sålde mest, mera än pappa som hade Cafe´ och mera än Bella som sålde änglasmycken, tygänglar och kläder, för att inte tala om min Janne som skötte vårt prylloppis.

När Loppiset stängdes återstog att plocka in allt igen.

När det var klart var vi alla så trötta så vi intog ryggläge ett par timmar. Jag fick en mycket mysig stund i min säng framför tvn för på min arm låg en trött gosse och kollade på barntv.
Härligt! Många år sedan jag myste med ett barn på detta sätt.

Sedan åkte Iza, Elias och Andreas hem igen till sitt och jag tog en titt på vad jag fått under dagen...
Min kusin Margareta hade hittat en svartvit prickig väska- kanske till nästa års Damrally???
Sita som jag fick kortet på vårat loppis av.... Hade stickat en grön disktrasa som jag fick. Tvättbar, tätstickad som kändes skön i handen. Jag ska prova den, har bara inte haft hjärta att blöta ner den ännu... Raggsockorna däremot testade jag som nattsocka och de var som du sa, lagom och jättesköna

 

Margareta hade även hittat två söta Tomtar till mig som jag fick!!!
En gubbe och en gumma!!!

   

När jag varknad i morse var jag mör, det kändes som alla leder och muskler i kroppen protesterade mot att röra på sig.

Dock blev de tvingade till det för vår Diabetessköterska ringde, hon hade fått förhinder i morgon, Tisdag. Kunde vi möjligen komma i dag ist. ???
Inte för att jag hade lust att ge mig iväg men det var ju lika bra att ta den tiden som fanns. Våra blodsockervärden var ganska bra, men inte helt så vi blev båda rekommenderade att höja insulinet en aning och dessutom tyckte hon att vi sov för länge på morgonen............
Nej, ha, ha, inte riktigt men eftersom vi äter frukosten så sent var dag så blir det för långt mellan måltiderna så hon vill att vi ska ha ett mellanmål på kvällen, vid 22 tiden. Så vi testar väl med te och 2 fibermackor till kvällsfilmen i fortsättningen så får vi se vad som händer..

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards