farna

Alla inlägg under oktober 2011

Av Pellispricken, gubben och hundarna - 29 oktober 2011 10:40

Vi har nu kommit till Pepparhöjden (Pefferhöhe)  och sitter och äter frukost på MC Dounalds. Vi befinner oss alltså mellan Kassel och Frankfurt. Hitintills har resan gått som på räls utan några tabbar eller blunders.

Denna fria internettimma ska användas till att betala ett par räkningar över internet.

I går hade vi +18 grader som varmast och, ja det kändes ganska skönt.

Vi har denna resa valt ännu en ny väg, lite mitt emellan de 2 rutter vi kört förr.

Förhoppningsvis slipper vi stormarna över Alperna som vi körde rakt in i under förra nerresan.


Hör av oss nästa gång vi hittar ett gratis Wifi efter vägen


Av Pellispricken, gubben och hundarna - 24 oktober 2011 22:32

Äntligen påbörjat vår långa resa. Äntligen fungerar luft/vattenpumpen. Janne och grannen lade sina kloka huvuden ihop, det gjorde susen. Nu är vi Lidköping, ska sova. I morgon blixtvisit hos min syster, sedan rullar vi mot Malmö. Funderar fortfarande på vilken väg .vid ska välja. Alperna eller?

I morgon, Onsdag är min sista dag med internet. Vi ska byta leverantör är tänkt när vi kommer hem, därför har vi sagt upp oss.
Avresan närmar sig, nu ska kylskåps och skafferiinnehåll ut i husbilen.
Sedan ska damsugaren få glida runt i huset därefter flyttar vi ut i husbilen de sista dagarna innan vi sticker.


Visst, utmed vägen till Spanien finns rastplatser med stora hus innehållande affärer, bensinmack, hotell mm och där brukar det finnas Wifi.
Så ibland under vår resa kommer det en liten uppdatering så våra följare ser hur långt vi hunnit.

Vi är dåliga på långa etapper så vi räknar med bortåt 2 veckors nerresa.


Som synes på husbilen så har cyklarna inte lyfts upp ännu, men däremot så har Limosinen lämnat oss och den platsen gapar nu tom.


Länge sedan vi körde den så det var riktigt roligt. Den är så mjuk och skön, en riktig glidare!
Cervostyrning så man av pur ovana råkar köra lite vingligt de första 100 meterna, sedan njuter man bara. I bakfönstret står mitt alias, en vit sidenpelargon -:)

 

Vi skulle ner till Kolsva och ställa in bilen i Berget, en varmförvaring av bilar, båtar, husvagnar mm. Utrymmet omfattar 6 st kärnvapensäkra hallar om sammanlagt 8.000 kvm.
Hallarna är avfuktade ner till 65% vilket gör miljön rostfri med värmen på  +10 grader.

Perfekt vinterbostad för vår Cadillac!

Efter halva vägen bytte vi så Janne ochså fick glida en stund -:)

 


När vi klappat om Limmon och nattat den under dess vintertäcke åkte vi ner till Kolsva och tog en lång hundrunda till de 2:s  glädje.  Att få gå dessa gator som de så väl känner igen men inte gått på länge. Ja, det är så roligt så Rozz skrek av glädje innan han kom ur bilen och fick börja nosa på trottoaren.


Efter promenaden åt vi på den lilla Pizzerian.
Aldrig i mitt liv har jag fått en så enormt stor Pizza förr. God var den också. Helt superb! Orkade inte allt, jag brukar faktist äta upp men denna, nej det gick bara inte.
Janne var nöjd han med över sin måltid.

 


Måndag den 17 var vi ner till Västerås. Väntan blev lång ty de hade fullspikat med operationer men efter 1 timma kom jag in. Efter 5 minuter var stygnen borta och äntligen kunde vi åka hem igen.  Mina ögon kommer nog bli bra, det ska ju ta 6 månader innan det syns hur det blir. Det vänstra ögat som de gjorde sist är ännu lite svullet men det tar sig med det andra, inte alls så stort som i början.

 


Med i husbilen ska förhoppningsvis dessa få plats, det är mina speciella pellisar som ska glädja mig under vistelsen i söderns sol. Måste ju ha nåt som blommar och njuta av i vinter när ni njuter av snön.

 


Avslutar med denna Hösthälsning till alla som tittar in här.

   

Bakgrunden är från ett av husen på Färna Herrgård.
Nästa uppdatering blir från mobilen innan vi åker över Öresundsbron.

Sedan är det Wifi som gäller ett par veckor innan vi kommer ner och får igång internet.


Nej! Vi ska inte till samma ställe som förra året, jo, vi har 2 veckor kvar på den campingen så den tiden står vi i Bolnuevo, sedan får vi se var vi hamnar.
En sak är dock säker. Vi ska även i år ner till Södra Spanien

Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

I framtiden kommer alla personliga inlägg vara lösenordsskyddade.

Maila mig om du vill ha lösenordet.



keq@spray.se



Vår avresa närmar sig, om ca en vecka drar vi.

Jag måste bara till Västerås och ta stygnen


I Onsdags gjorde de mitt andra öga, nu börjar blåtiran lägga sig. Men svullet är det allt än.

Solnedgången fortsätter vara mäktigt vacker....


Egentligen skulle man ut med kameran var kväll för aldrig är himmlen lik sig från gångna dagar. Ett skådespel av icke anat mått. Jag får solen rakt i ögonen när jag ligger och vilar, därför jag observerasr detta!


Vi har hämtat ut medesiner och insulin för 6 månader nu, men jag höll på att inte få mina. De ville ha ett prov på mina långtidsblodvärden först.

Så i Torsdags var jag till Husläkaren och lämnade lite blod. Sedan var vi till ICA och handlade lite.
Vem av dom som var skyldig vet jag inte men på natten körde en rejäl magsjuka igång.

Fy vad jag mått pyton!
Först i dag, Söndag var jag återställd.

På förmiddagen kom min kusin Margareta och Sven Erik förbi. Hon hade hittat figuriner till mig.  Sådana som jag samlat på i ca 40 år nu. Först var hon på ett Loppis och hittade denna i Biskviporslin.

 
Sedan hittade hon denna på en annan Loppis



Denna är STOR!


Jag blev naturligtvis jätteglad!

Det speciella med dessa är att deras klänningar är i riktigt TYG! Stärkt tunnt tyg.

Jag har nu 19 stycken.


Margateta o Sven Erik var på väg till Skinnskatteberg på Loppis och vi följde med dom dit!


Över ingången sprakade träden i härliga höstfärger!

 


Skinnskattebergs Folkets Park låg naturskönt vi Övre Vättern, en liten bit utanför stan.

     
 

Mycket folk hade hittat dit!
(ansikten på obekanta är raderade, så ingen ska ta illa upp att hamna i min blogg)

 
Massor fina saker såldes till fina priser
 

Bland annat fann jag Kannan till Mocckakaffeservisen jag ärvt efter min mor, 20 kr.
Nu har jag 6 koppar o fat, sockerskål och kanna. Bara gräddsnipan fattas sedan är den servisen komplett igen.
.

 

 Vid ett annat bord stog dessa 2 små figuriner. Jag sneglade på dom ett par ggr men sedan köpte jag dom i fast förvisning att de var samma sort, men annan färgsättning som de jag har hemma och vi ärvt efter Jannes Mormor Signe!


Nä, där bedrog jag mig!
Dessa var något större och rikare dekorerade än Signes som står längst fram..

    


Men det gör inget. De passade ändå bra in där bland mina figuriner...


Samlarmani?


Kan jag lida av det tro?

2 stycken Tomtar fick jag med mig hem oxå. De ser i allafall inte nytillverkade ut -:)

Nya vill jag inte ha!
Även Tomtar har jag nu ett antal av, men de flesta är nerpackade.
Men några står på öppna spisen året  om..
Mina hustomtar som beskyddar oss och vår bostad

    


Janne och jag köpte även med oss lite fikabröd som Vi festade på när vi kom hem.

Margareta som bor i Västanfors godkände bakverket Västanforskaka!
Ja den var verkligen god . Recept finns på nätet ser jag.

  




För på em hade  vi grannar inne på kaffe och tro det eller ej.
Kakan tog slut.



En vecka med riktig sensommarväder. Min hembygd erbjuder många vackra motiv.
Det är dock ej en film... bara ser ut så.
Ett gammalt timrat hus vid Norrsjöns strand

 Solnedgång som spelar i Björkarna

 


Trevligt främmande

   

barn med glimten i ögat

Kusiner som hälsar på

   

Kan livet bli bättre?
Nej, vi har haft det jättetrevligt. Nu återstår en annan verklighet.
Damsuga husbilen, packa. Hjälpa Janne i källaren emellanåt, Det tar sig som pyromanen sa... fast här är det montage av en Vatten/ luft/ Värmepump. Snart ska vi trycka på knappen....


Onsdag till Västerås, fixa öga nr 2.

Torsdag till Skinnsberg..... provtagning! Får inte mina medesiner utan det.. Så ännu lever jag på hoppet att få ut alla mina olika piller, tänk om Kortisonet ryker.
Vill ha de kvar,  vill bestämma själv.
Har i allafall tänkt göra uppehåll över vintern - i varmare land. Hoppas det räcker?

Fredag ev till Tumbo, om inte Janne hittar felet innan dess. Husbilens TV har tappat TV- antennen ... No Signal. Inte kul alls... en tv som bara snöar.
Vill ju inte ha SNÖ. Det är ju det vi flyr å så förföljs vi av det på TVn....
Veckan därpå... Packa - packa - packa.
Jo, gå med hundar och laga mat ibland oxå.

Måndag den 17.... Till V-ås, ta stygnen.
Sedan, förhoppningsvis...
kanske vi drar åt varmare trakter.

 Under en underbart varm och skön höstsol strålade vi samman med Iza och hennes familj bland stånden i Kopparberg.


Elias köpte sig några godisremmar, en husbil och senare även en ballong.
Sedan ville han ner till Karusellerna och han pratade om Berg o dalbanan fast jag trodde inte det fanns en sådan i Kopparberg.

 


Men visst! Grabben hade rätt och efter att pappa satt honom i en vagn så for han iväg... ensam i sista vagnen.  Vi stog där nere och såg på.

 

Därefter ville Elias hoppa en typ av Bungydjump de hade. Barnen fick hänga i rep i en sele och sedan hoppa på en studsmatta.
Eftersom kön var lång så skildes vi åt och vi gick en promenad med hundarna medan Elias hoppade.
Rozz var så lycklig att få gå ut och nosa i Kopparberg så han studsade fram. Skällde otåligt på Zita då hon stannade en stund... Han hade verkligen bråttom frammåt.
Efter en rejäl runda gick vi ner och tog en promenad bland allt folk för att få lite social träning. Rozz gillade nog inte riktigt detta. Han gnällde lite ända till vi kom ur folksamlingen.


Sedan ringde vi och kollade var vårat sällskap var nu och gick till Gammelmarknande där de väntade in oss.

 


Marine hade anslutit sig till vårt sällskap så vi blev ett litet mysigt gäng.

 

Elias sa att hn var hungrig på Pizza men han fick vänta lite för nu bad jag Andreas att titta på min nya telefon..
Jag fick den inte att fungera som telefon.  Den ville inte acceptera simkortet.
Vet inte hur Andreas gjorde men på nåt vis övertalade han min nya att fungera............

Sedan visade han mig lite hur denna manick fungerade.
Tyvärr får jag inte till den i allafall så vi får fortsätta i morgon då de tittar in hos oss på vägen till Västerås. Jag kan svara i den nu ..... men får inte fram så jag kan ringa... knapparna att slå nummret på......
Djäkla modäna grejer.

Vi gick sedan iväg och köpte oss vår sedvanliga Langos. Ja, ALLA ville äta detta, till och med Elias åt med god aptit, först pålägget . det godaste...... sedan åt han brödet -:)

 


Mot slutet av dagen köpte så Elias sin Ballong som han stolt förevisar här.

 


Vi gillar verkligen denna kille, han är så mjuk och go...

Efter Elias handlat klart så gick vi runt och gjorde våra inköp.
Jag köpte mig en Långkofta, en tunnare Munkjacka och en lite tjockare.
Ja, alla vi tjejer köpte  Munkjackor.
Janne köpte sig en lakrisstång och jag 5 olika korvar, de där goa´ marknadskorvarna,
Renkorv, Älgkorv, Vitlökskorv, Wiskeykorv, och Vildsvinsdito..

.Mums..

När vi kom hem vid 20.00 fick jag bära in mina pelargoner som jag har kvar. De flesta är ju sålda men 13 st sparade jag. Bland annat denna Bonsaipelargon...  Kolla stammen!

 Mina nya kläder...

 

 

  

    

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards