farna

Direktlänk till inlägg 25 mars 2013

Vecka 13 från Spanien

Först vill vi skicka en hälsning med Glad Påsk hem till alla vi känner!

Vi kommer för första gången att fira Påsken här nere, vi får se hur det blir. Vi är förvarnade att Spanjorerna firar rejält, att detta är en stor helg här nere. Vi förstår det även på att det är väldigt mycket folk här i byn nu och allt flera kommer för var dag.
Blir det smällare kanske vi åker iväg med husbilen för Zitas skull.

Vi tar dagen som den kommer.

 Påskveckans väder lovar i allafall gott! Bara solsken och värme 

 

Vi har verkligen nytta av våra 2 parasoll nu. Att sitta direkt i solen och äta blir lite väl varmt så vi försöker få skugga på alla sätt. Solen ska ju inte vara så hälsosam heller så det är bäst att njuta med måtta!

Zita hänger med ännu, det är så skönt att hon orkar trots sin sjukdom. Men långa promenader får enbart Rozz göra och nu när han är frisk efter sin mag/ tarminfektion som varade i 2 månader så har vi åter igen börjat ta ut honom på egna äventyr. Vi tränar på att gå lös, gå fot och komma på inkallning och lite annat kul som spårning uppe i bergen. Fast jag tror han uppskattar nog mest då han fritt får röra sig och leta efter Kaniner   som han inte vet vad han ska göra med då han hittat en. Det blir liksom inget roligt då längre   så då struntar han i det för den stunden. Förr om åren satte han igång att gräva där kaninen försvann men numera vet han att det är onödigt jobb, de går inte att gräva fram de små rackarna

   

Medan Rozz letar Kaniner så brukar jag leta växter och blommor. 
I dag såg jag något som ser ut som Blomman för dagen, fast den var inte varken rosa eller blå som den brukar vara. Nävorna blommar med sina blåa blommor med långa mörkare streck på kronbladen. Jättesöta är dom och finns överallt! Så gör även denna marktäckare som många har i sina rabatter och slänter här nere...

     

Denna bild här under, där ser man Kryddpepparkorn, både gamla bruna färdiga för skörd och blommor som ska bli korn av. Under trädet är det fullt med korn, bara att stampa lite med fötterna så har man mald peppar   

 

Flodfåran här nere, som vi gissade så har nu havet återställt allt.

Bild 1. Strandlinjen är rak igen!!!! 

Bild 2. När vi kom ner i Oktober 2012 var strandlinjen avbruten av en
bred flod som rann ut i havet

Bild 3. Den 9 januari hade vattennivän sjunkit lite och en strandremsa kom fram som gick i en båge rakt ut i havet och in på andra sidan.

I dag är all denna sand inföst igen av havets vågor och stranden är lika rak som förr, men det ligger mycket sand kvar en bra bit ut i havet ännu, det syns på vågorna att det är mycket långgrunt just här

       

Naturfenomen kanske? En dag då vi gick nere på strandpromenaden med hundarna såg vi hur svarta moln byggdes upp lågt ner på himmlen och dolde bergen i fjärran. Molnen stod i bjärt kontrast mot den blåa himmlen ovanför.

Rätt var det var löstes de svarta molnen upp sig igen och bara försvann

 

Dagarna är lugna och behagliga här nere, blåser det så sitter vi på poolaltan i lä och det är även skönt att tillbringa eftermiddagen där om man vill slippa solen. Om inte annat så är det bra att sitta där för att hjälpa grannbarnen med deras badboll som tycks ha en magnetisk dragning till just våran altan   Vi har ju satt igen grindarna våra så hundarna inte ska störas av alla katterna på innergården, vilket innebär att barnen inte kan klättra in hit och hämta bollen...

Nä, de stör inte, det är roligt att titta på dom små för det är just vad de är, jag gissar på 1 år och 3 år, den lilla har just lärt sig att gå  

 

Pelargonen här riktas till min svärmor

Ingrid Bernhoff på hennes födelsedag den 28 Mars.

 

Grattis från oss alla och hoppas du får en trevlig dag!

  

Jo det var så sannt, det finns nya kort i fotoalbummet om någon vill... Kolla allra längst ner, bland de sista korten om du inte vill se alla






Spanien 2012 - 2013

Liten Zita då?

Ja, hon gillar våra rundor ner till stranden och runt campingen och hem igen.

Speciellt som vi då går förbi några ställen där man kan köpa glass som är så gott.

Enda nackdelen är att de äter upp största delen av våra glassar, men å andra sidan så är det ju bara bra för Glass är ju inte nyttigt för matte och husse som har Diabetes båda 2.




 

 

  


GLAD PÅSK !!!!

 

GLAD PÅSK !!!!

 

GLAD PÅSK !!!!

 

GLAD PÅSK !!!!

 

GLAD PÅSK !!!!

 

GLAD PÅSK !!!!

 

GLAD PÅSK !!!!

 
 
Sita

Sita

26 mars 2013 08:02

God morgon Kerstin. Fina bilder särskilt den på Zita, men vad grå hon blivit. Har solsken o just nu -3.5 grader. Love o jag kommer i sommar o hälsar på. Kram

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Sylvia

Sylvia

28 mars 2013 15:32

Hejsan Kerstin!
Det verkar som ni har det gott i värmen. Hoppas det blir en härlig påsk med sill,lax och en massa ägg i alla former. Spanjorerna kanske har annat på sitt påskbord.
Håller tummarna att hundarna ska slippa dessa hemska påsksmällar.
GLAD PÅSK! Kram

http://cobra38.wordpress.com

 
Ingen bild

Ingrid

29 mars 2013 00:08

Vilken underbar färgnyans på pelargon!
Tack även för övriga gratulationer.
Det var trevligt att få läsa om min födelsedag på bloggen!
Vi gläder oss med Er att Ni har det så härligt i Spanien.
I dag har vi haft en heldag med damfriseringsbesök, fin middag och kvällen avslutades med BIO-besök. Jag önskar att Ni också varit med.
GLAD PÅSK!
Alla hälsar!
Kram
Ingrid

 
Margit

Margit

29 mars 2013 00:26

Mycket trevligt att få blick in i er vardag ..därnere..och se våren/sommarvärmen ni har därnere!
Men nu är det väl snart dags för er att återvända hm tilll gamla Sverige...
Önskar er en GLAD PÅSK!!!!!!
Kram från Lasse och mig!!!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards