farna

Alla inlägg under maj 2011

Lite sent men det återstår ännu 1 timma på morsdag så jag klämmer in ett kort där jag önskar attt alla mammor fick en fin dag!


Själv blev jag bjuden på en tur i Caddyn (den står där utanför fönstret)

    Vi åt på Gourmeten i Kolsva som i veckan blivit rent berömt på grund av att Gurkan som var med i bland annat Robinsson och Big Brothet har tillsammans med sin  bror ägt detta matställe för inte så länge sedan. Tidningsartikel


Sedan åkte vi upp till Järvstigens Loppis, jag letar efter blomkrukor för att hänga på väggen.

Mycket hade hon till salu, men inte en enda som skulle hänga på väggen


Stora speglar, lampor, kläder, småsaker mm
Fotot blev en kul grej här... Janne i dubbel upplaga.

Ha, ha!   Tack men det räcker med en av honom

 


På hemvägen åkte vi ner till kolonin och hejade på bekanta. Kikade på vårt gamla hus, jättekul att se hur hon planterat en massa Tujor och andra växter. Hon kommer att få det jättefint där.

De röda husen som hade vita gavlar o fönsterkarmar har nu fått gråblå dito. Passade jätte fint till de röda väggarna. Vår efterträdare har smak  


Meningen var att stanna i Bernshammar för där brukar en tjej från Bråten sälja sina pelargonsticklingar. Men det blev ingen blomma för Barbro hade hunnit stänga macken.
Macken föresten, hon har en gammal fd Preemmack som lades ner för länge sedan. Det finns en Diselpump kvar bara.
Men själva mackhuset är fyllt av Loppisgrejer och ett eldorado att kolla igenom. Barbro har en kiosk där i huset där hon säljerallt från Glass till Fiskekort men även blommor och blomjord. Jag har köpt mina blomjordspåsar hos henne i ett par år nu.  

Väl hemma igen var det bara att öppna ytterdörren så forsade hundarna ut i hundgården.
Framför ytterdörren har jag en orange hängpelargon. En av dessa som råkade följa med mig hem från Spanien.

Den är jättefin, varje blad är liksom melerade i vitt - rosa - orange om man ser på blomman på nära håll

      


Nu har Caddyn fått sitt skyddstäcke på igen och får vila till ca nästa helg då det kan vara lämpligt att ta ut den och lufta den igen

.................................................


Vännerna på Nätet!  Här   
DU som är från 30 till 100 år, Välkommen att bli medlem i forumet.
Facebook och Bloggar är bra men där kan man inte ta upp allt för privata saker.  Här kan man prata av sig om livets glädjeämnen och sorg.

 Forumet är slutet och kommer inte att ha så många medlemmar för vi ska alla kunna känna oss trygga där inne


Dagarna har varit småkalla och solen är kortvarig om den ens visar sig så mina blommor växer sakta, de väntar på värmen liksom jag gör.
Alla små bilder är klickbara...

      

Fredagen bjöd på fint väder åtminstone halva dagen så vi var ute ganska mycket.

Vilket grannarnas katter oxå var.  De var som mest 4 st och de var framför vårt köksfönster och hade hyss för sig om man så säger.
Den röda vet jag inte vems den är, annars så är det katter hemmahörande i grannhuset, hyreshusets gråa, svarta (ej i bild här) och den brun/svarta.

 

Rätt var det var fullkomligt vrålade den brunsvata av ilska, och det inte bara en ggn. Den gråa katten försökte bestiga henne -:)

Mina hundar var ute i hundgården, Rozz tyckte detta var högst spännande

   

Medan ni se Zitas svans i dörröppningen. 
Såna här ljud hade vi inte i Västerås så det kan vara farligt.... det är bäst att gå in...

Rozzens päls växer ut och nu klarar han sig utan ytterkläder. 
Vilken otur att vi hade det som varmast ute när han hade stygnen och var tvungen ha jacka på

 

Vid ca 12 tiden i dag, Lördag hörde jag ett rejält muller utan för så jag kikade ut genom fönstret.

Uppifrån stora vägen från Kolsva/ Hed kom dom i okänt antal... mullrande förbi vårt hus,
nerför backen och fram till Färna Herrgård. 

    

Det handlade om  VÄSTMANLAND RUNT - en kortege till förmån för trafikskadade MC-åkare   http://www.bagenmc.se/vrunt.html

      

Vi tog kamera och hundar med oss och gick och  kollade lite nere vid Herrgården.

Jag har då aldrig sett så många Motorcyklar på samma gång som nu....
Dom stog överallt, den ena snyggare än den andra.

     

Här nere vid fd. vagnshallarna kunde dom köpa Kaffe, Korv/ bröd eller smörgås

Klockan 13.30 var det omstart härifrån och de åkte ut från Herrgården ...
Genom grindhålen vid Färna bruk
 

Över bron och upp förbi vårt hus...

 

Längre upp, vid Fårhagsvägens infart stog Steve och fotade.  Han som har hemsidan om Färna

Som jag en gång fick flygkorten över vårt hus av.....

Vi satt en stund på våran förstubro och pratade och då får jag veta att han filmat katterna och lagt ut på sin Youe tubesida. Jag får veta att den attraktiva lilla kissen är kastrerad. .....

Men älskad ändå tydlien, hi hi.



Här finns Vännerna på Nätet! 

http://50pluss.forum24.se/

DU som är från 30 till 100 år,

Välkommen att bli medlem i forumet

I går kväll packade vi in hundarna och lite frukost i husbilen och så drog vi till skogs.
Vi stannade ca 3 mil hemmifrån vid en plats som heter Krampensjöarna och fick uppleva en helt underbar solnedgång. Jag var ut och fotade vid 23 tiden på natten.
Himmlen var så ljus så husbilsväggen ser ut som en spegel... 
 

På morgonen i dag åkte vi hem en annan väg och passerade Rysstenen.

Ser att det nyligen varit årets sermoni där för stenen var täckt av röda nejlikor 

 
Bredvid den stora stenen finns en mindre sten med inskription 
 

Där står "Till minne av de mera än 2000 Sovjettyska soldater som vistades i läger i Sverige under andra värdskriget.
Stenen restes 10 08 1999 av ortsbor på 55 årsdagen av de första soldaternas hemresa.


Vill du läsa mera om Rysslägret och Rysstenen så kan du besöka min gamla blogg där jag skriver om denna historiska plats  Rysslägret


Idag har solen och värmen hittat tillbaka till Färna, jag har kokat 2 märgben, nu försvinner jag och hundarna ut i trädgården och njuter

I går var vi till Skinnskatteberg och listade oss hos husläkarna där.


På hemvägen stannade vi till vid Kolarbyn och tog oss en eftermiddag med vandring i skogen där.


Första gången efter operationen som Rozz fick vara lös.
Oj, oj, oj, vad de busade Zita och Rozz, det blev jaga av, det blev bada av och ofta fick de leta efter matte och husse som bara försvann in i kolarkojor eller bakom stora stenar.

Denna gång tror jag att bildspelet från gårdagen innehåller text oxå som förklarar bilderna.

I slutet syns trolltyg i skogen   



.................................................


Vännerna på Nätet!  Här   
DU som är från 30 till 100 år, Välkommen att bli medlem i forumet.
Facebook och Bloggar är bra men där kan man inte ta upp allt för privata saker.  Här kan man prata av sig om livets glädjeämnen och sorg.

 Forumet är slutet och kommer inte att ha så många medlemmar för vi ska alla kunna känna oss trygga där inne


Testrar Picasas bildspel. hoppas det funkar?


Vi vandrade längs med Romboleden och vädret var vackert och humör toppen. På denna länk kan den som vill läsa texten på bilderna och följa några länkar https://picasaweb.google.com/enhagen4/  Gå bara in på albummet som heter På vandring utmed Hedströmmen och Romboleden i Västmanland.


Vi har nu köpt varsin sån där ryggsäcksstol som kom väl till pass både när vi rastade och drack vårt medhavda kaffe men även när mobilen ringde och Janne blev sittande i ett längre telefonsamtal.


I går åkte vi ner till Västerås tidigt på morgonen för att lämna prover till Diabetessköterskan som vi ska till den sista denna månad. Ett kissprov saknades men det ska vi få lämna i Skinnskatteberg nu på Måndag så ska dom skicka analysen intärnt till Oxbacken.


Vi ska då på Måndag även ta upp med Skinns-bergs vårdcentral att få flytta oss till dom. Vi har kommit på att en dag blir vi gamla och då måste vi tillhöra denna kommun för att få hjälpen de ger gamlingar   


När vi var i V-ås passade jag även på att gå till Optikern för jag har börjat se suddigt, vare sig jag har de nya glasögonen på eller ej.

Det blev en remiss till lasarettet och ögon för som optikern sa, min synskärpa hade försämrats och inga lasögon skulle hjälpa.
De ska undersöka varför???  Kan det vara Diabetes som är orsak undrade jag naturligtvis men han ville inte gissa något.
Detta skulle utredas och då får jag svar.


Ja, sedan handlade vi lite som var planerat och rastade hundar och stadsbesöket vi tänkt skulle vara avklarat på förmiddagen, det tog hela dagen. Jättetrötta kom vi hem vid 19- tiden, gav hundarna mat och ut med dom för nattrundan och hemma i lugn och ro lagom till Så ska det låta!

..................................................

..

Här finns Vännerna på Nätet!  http://50pluss.forum24.se/

DU som är från 30 till 100 år, Välkommen att bli medlem i forumet

1. Var är din mobiltelefon? på väggen i hallen, centralt i huset när vi är hemma
2. Var är din andra hälft? Det är tidig morgon han sover ännu
3. Ditt hår? vitt och lite fall
4. Din mamma? En ängel
5. Din pappa? Hos mamma
6. Det bästa du vet? De mina och pelargoner och värkfria pigga dagar
7. Din dröm i natt? Ingenting
8. Din dröm/ditt mål? Vinter i Spanien, sommar här hemma
9. Rummet du är i? Tvrum/ Sovrum
10. Din hobby? Hundar o pelargoner, stenar, dator, husbil, glida runt i cadilac
11. Din skräck? Spindlar, Harkrankar och malar är det äckligaste jag vet

12. Var vill du vara om sex år? Här och i Spanien halvårsvis
13. Var var du igår kväll? Hemma
14. Vad är du inte? Dum
15. En sak du önskar dig? Växthus
16. Var du växte upp? Gusselby halvmilen norr om Lindesberg i Västmanland
17. Det senaste du gjorde? Ut en sväng med hundarna i hundgården, passade då på att packa upp de 4 nya dynorna till trädgårdsstolarna
18. Dina kläder? löst och ledigt, helst med stora djupa fickor för hundgodis och plastpåsar
19. Din tv? Av
20. Ditt/dina husdjur? Hundar, en blandis Schäfer/ Bordercollie snart 11 år och en blandis Lapphund/ Gråhund 3½ år
21. Din dator? På
22. Ditt humör? Vaknade tidigt, börjar bli seg igen
23. Saknar någon? Min son
24. Din bil? Opel Corsa/ Cadillac/ Rapido husbil
25. Något du inte har på dig? Halsband har jag sällan, fastnar bara i örhängena som ska vara långa och dinglande
26. Favoritaffär? Loppis/ Antikviteter

27. Din sommar? Varmt, sol och bad, inte en regndroppe
28. Älskar någon? Japp 3 stycken älsklingar har jag
29. Favoritfärg? Blå som Blåklinten
30. När skrattade du senast? I går åt Rozz som var kelsugen och höll på knuffa omkull mig
31. När grät du senast? Vet inte, länge sedan


Nu har du kanske blivit lite klokare på hur jag är..eller inte...;-)


Frågorna kommer från Anne


  

Tumören var godartad!
Rozz är frisk som en nötkärna!


Han var så tålmodig då sköterskan tog bort stålklammorna med en tång. Den ena efter den andra lade hon på en bricka på bordet.


När hon kommit till hälften tyckte Rozz det räckte så han tänkte gå, men när vi sa ifrån så lugnade han sig och till slut räknade hon till att det låg 73 stålklammor på brickan.

Sedan kom Vetrenären förbi igen och berömde Rozz och så fick Rozz godis av sköterskan.
Så mycket så matte tyckte det räckt med hälften


Nu ska ha ha jackan på i en vecka till så det får läka såren efter alla klammorna.
Sedan, efter en vecka är det fritt fram för bad, bus och det ljuva livet


























Här  
finns Vännerna på Nätet!
DU som är från 30 till 100 år, Välkommen att bli medlem i forumet. Facebook och Bloggar är bra men där kan man inte ta upp allt för privata saker.  Här kan man prata av sig om livets glädjeämnen och sorg. Forumet är slutet och kommer inte att ha så många medlemmar för vi ska alla kunna känna oss trygga där inne


Lördagen bjöd på vackert väder så vi beslutade att ta kaffe med oss och ta en vandring utmed en av alla små smala grusvägar som ringlar sig in i skogarna här i Färnaområdet.

Vi parkerade bilen vid Gunnibo kyrka och så gick vi...

bilderna är klickbara...


  

Utmed vägen neranför kyrkan låg det ett tiotal hus, och ett brevlådehus som berättade för oss att detta var Gunnibo by.

 

Det verkar vara lite trafik här, åtminstone av vilda djur..

 


Vi vandrar vidare in i skogen


Över en strid bäck


Ser en fjäril som hungrigt kalasar på en Maskros


Ett fint gammalt hus låg efter vägen 

 

 Bäcken gör en krök och möter oss igen. Där ser jag på långt håll ett Svanpar.


När jag zoomar in och tar kortet ser jag att det rör sig bakom dom så jag tar ett kort till.

Vad jag inte ser förren jag kollar på datorn är att det inte bara är svanungar som simmar bakom Svanparet. En Knipa simmar åt motsatt håll.

    


Blåbären blommar och en sån massa ris det fanns här. Hit kan vi ju gå i sommar och kalasa -:)


Häggen är vacker men det är bäst att vandra vidare för annars tappar jag rösten. Jag tål den inte så bra, mera än på bild


Vi ser en väl trampad stig som går in i skogen så vi viker av in på den...


Hittar en stock som liger rakt över stigen. Förstår att detta är en stig som det rids på. Men för oss var det ett perfekt ställe att rasta på.

 

Rozz leker skogsavverkare som vanligt och här får han min hjälp eftersom han snott in sig i en gren. Se hans intresserade blick på mig som försöker få loss honom....

Här har han fått tillbaka grenen och försöker äta upp den....

  

Så vänder vi tillbaka och börjar vår vandring mot bilen igen. Jag upptäcker lite spännande detaljer i naturen...


Här jobbades det flitigt......

 


Kabbelekan blommade i dikena, lyste som små smycken

 


Tillbaka vid bron över bäcken, nu har jag fotat åt andra hållet


När vi så kommer fram vid kyrkan igen stannar en BIL! Det var grannar från Färna som undrade vad vi gjorde här?  Ha, ha, nä, vi hade inte gått hela vägen. Vi fuskade och har bilen här vid kyrkan -:)    


Vår runda tog exakt 2 timmar men den blev inte så lång..

 

      

PÅ kvällen vad det så Melodifestivalen. Vi tittade som vnligt och det var svårt, många låtar var fanska lika och INGEN fastnade så där rejält hos oss.

Men så klart hejjade vi på Sverige för den stog sig bra bland de andra

  


Döm om vår förvåning då dessa sedan tog hem segern.

Nä, jag tycker INTE att rätt låt vann

bilden är suddig pga att jag tog den på våran tv

  

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards