farna

Alla inlägg under oktober 2009

Dagen har ägnats åt bland annat ladda ner Awast Virusprogram på 2 datorer, en kvar!
Vi blir av med Telias skydd den sista Okt och detta är gratis och verkar bra..

Fundarar på att skaffa ADSL sedan.
Någon som vet hur Telias bredband + TV fungerar när det sänds genom telefonledningen?

Fungerar det så vore det kanske en bra lösning när vi kommer till Färna?

Vet DU något om detta, TV genom telefonnätet?

 

Det unga i min blogg i  dag får Hundarna stå för, de som tror att de är Karmansbos ägare -:)

Jo, vi kom upp i går och när jag packar ur bilen så kommer hon, Britta som växte upp i granngården i Gusselby och tro det eller ej, bor här.

Livets trådar väver ihop ödena!

Hon har berättat små saker hon minns om mig, jag var ju yngre, Britta var syrrans lekkamrat.

 

Nåväl, hon frågar om jag vill med på en promenad och jag säger JA! Ska bara in med bilen i garaget.

Zita och Rozz fick fnatt när de fick se henne och hennes lilla Tax Jesper.

Visste inte grannarna innan att jag var där så hörde dom det nu -:)

 

Till slut fick jag lov att ryta i, för de hade spatt båda 2 och Zita ska ju försvara Rozz så utan mitt vrål "gå fint" så hade de väl aldrig gett sig.

 

Idag har vi varit på tur i skogenjag Zita och Rozz.

Jag hade lite överblivet från en fläskfile´ (senor od) och medan de satt i bilen och väntade otåligt så tog jag 2 skogspromenader och avslutade med att göra en hög av köttet.

När jag kom tillbaka till bilen hade hundarna väl helst dragit på spåret genast men de var ju tvugna att vänta till spåret lagt sig.  Vi gick en bit utmed vägen under tiden.

 

Spårningen gick strålande, ändå hade jag gjort en sväng på Rozz spår och gjort det längre än tidigare. Jag kan bara konstatera att han har blivit kanonsäker på att spåra.

Nu har jag 2 hundar som är jätteduktiga på detta.

Hi hi, jag blev full i skratt åt Rozz, på halva vägen började han skälla och studsa upp och ner. Det var ett riktigt drevskall!

När vi kom hem upptäckte jag nåt tjusigt på byggnaderna här, men jag hade ju inte kameran med mig. Ska fota det en dag....

 

Idag visar jag ist något gammalt.

Den borde blivit inköpt någon gång på 40 talet. Denna  brödrost är verkligen omodern, man lägger brödskivorna på utsidan av brödrosten och klämde fast dem med nerfällbara luckor. I denna modell rostas brödet på en skida åt gången, man viker ner luckan och vänder brödet för att rosta andra sidan. Innuti sitter trådar som när de är varma är glödande och lyser rött.

Trots sin ålder så fungerar denna perfekt och jag lovar, det finns ingen brödrost av nyare modell som slår denna i att rosat snabbt och jämt.
Enda problemet är att idag finns ej elkopplingen att köpa som passar till denna rost.

Den kommer från makens hem och där fanns den så länge han minns.

 

 

Mitt gamla strykjärn vet jag inte hur gammalt det är. Jag hade en pappa som ibland kom hem med sina fynd från auktioner och detta är ett av hans fynd som jag bevarat.

Kanske är det lite ovanligt pga stativet det står på? Jag har inte hittat något liknande på nätet men jag finner lite text...

Det elektriska strykjärnet uppfanns redan 1882 i USA men det dröjde till 1920-talet, då det blivit vanligare med elektricitet i hemmen, innan det fick någon större spridning här.

Jag har haft ett till men tyvärr har det kommit bort i någon flytt någon gång.

Det strykjärnet var av gjutjärn och skulle värmas på vedspisen. Jag lovar, det var tungt, Synd att det är borta -:)


Pst, om du gillar att jobba i  Paint Shop Pro så kika in här ibland, jag håller på att göra mitt eget bibliotek på mina bra att ha länkar, där kanske finns nåt för dig med?

Jag ber er som länkar till mig!

Använd EJ pellispricken till min nya blogg!

Använd detta ....   

Kerstin

eller mitt nicknamn

Jag, gubben och hundarna!

 

Visst är det fasinerande med allt från förr?

Ett skevt och vint tak med glipor skulle aldrig accepteras i ett nybyggt hus, inte ens att jag skulle acceptera det i huset vi ska flytta till i Färna som byggdes 1947 (ops, ett år äldre än mig)

 

Men hur är det nu?

Är huset byggt på 1700 talet så är allt snett, vint, lutande, bristfälligt, tom ibland fult, helt acceptabelt.

Tom mysigt, kul, nåt att visa upp!

 

Min radhuslägenhet ligger som 2:a i huskroppen, längst ut finns en 3 rummare, sedan kommer min 4:a som bär spår av 2 sekel.

På 1700 talet byggdes 2 hus till smederna som arbetade på Karmansbo smedja.

Senare behövdes mera bostäder och då byggde man ett hus mellan dessa 2.

Jag bor i båda delarna, vårt vardagsrum, läshörnan och toa finns i den älsta delen av huset.

Våra andra rum, gästrum, kök, och 2 sovrum ryms i den del som byggdes och sammanfogades med de älsta husen någon gång, troligen på 1800 talet.

Bilden här under är hur taket ser ut i den älsta delen

 

 

Visst ser det mysigt ut?

Kortet ger inte rättvisa åt takbjälkarna, tittar man noga så ser man att de är gjorda för hand med, troligen någon typ av primitiv yxa och hyvel på 1700 talet,

dock ej tillstymmelse liknande den vi använder i dag.

Tänk bara vilket jobb att få till takbjälkar, plankor mm till ett bygge

 

Tittar man närmare på mitt tak så nog är detta ett gammalt hus med berättelser och charm!

 

 

Se vid fästet mot väggen hur bräderna är vinda, vilka glipor, hur bräderna slagit sig.

Sånt här kan man bara inte åtgärda, detta tillhör såna saker som hyresvärdar troligen får betalt för att bevara.

Jag vet i allafall att de får bidrag för yttre bevaring och det är på väg nytt bidrag så lite mera på husets yttre fasad ska åtgärdas snart.

Men åter till taket i mitt radhus och den älsta delen av huset!"

Inte ens mellan plankorna i taket är det tätt, glipor som på största stället är 2 cm finns.

Å vad jag älskar att gå runt och upptäcka nya små detaljer!

Detta hus lever, andas och jag kommer ett tag framöver att visa små bilder både på buset och på sakerna som jag glömt jag ägde.

Saker som gubben skulle sälja på Loppis.

Jo, det trodde han, när jag kom hit så fick allt sin naturliga plats och de flyttas ej innan jag flyttar.

 

 

Jo, jag känner mycket för denna lägenhet, men jag tröstar mig med att jag nog hinner bo in mig här innan jag måste flytta.

Färnahuset ska ju göras lite med innan vi bosätter oss där, det ska vara sommarhus de första åren

 

Vi har nu lämnat Karmansbo för ett dygn, sedan ska Janne jobba 2 nätter och jag åker själv tillbaka då. Janne har ju fullt upp med att packa grejer i sitt garage så vi bor i husbilen på garageuppfarten.

Vi  kikade in på hemvägen på den nyöppnade resturangen i Kolsva. Ett ställe jag varmt rekomenderar


De nya ägarna serverar buffe med 6 rätter varje dag + salladsbuffe och dricka för 69 kr.

Denna buffe har vi nu testat flera ggr och den är ALLTID superb!


Hem hann vi knappt innan mäklaren kom för att ta kort på trädgården, det var ju solsken och det var bäst att passa på då, tyckte han. Låter ju vettigt.

I morgon kommer den riktiga fotografen, före detta Eggeborns fotografen för att ta intreiörkorten. Sedan kommer vår villa ut på nätet igen

Efter en dag med besök av Skandiamäklaren och planering tillsammans med honom så rann all ork av oss. Vad gör man då?

Ja, vi äkte till Karmansbo och vårt underbara radhus för att se på tv och ladda batterierna, i morgon åker vi tillbaka till Västerås och garageröjningen.

Mäklaren kommer att lägga ut huset denna vecka och ha första visningen näst, nästa helg.

 

Eftersom jag tänkt att inte bara skriva om hundar och garageröjning så visar jag i dag en bild.


 
Detta är gångjärnet som dörren till mitt sovrum har.

Dettta dörrgångjärn är gammalt, oregelbundenheten tyder på handsmide och det är väl troligt eftersom på andra sidan gatan där vi bor i Karmansbo är smedjan belägen.

Idag är den dock bara i drift på bruksdagarna då hela bruket visas upp av guider, grannfrun här visar smedlägenheten där det sommartid även är cafe´.

 

Naturen här i Karmansbo börjar förbereda sig för vintern, nu är detta foto taget för några dagar sedan, idag är allt bara disigt och grått.

 

Västerås bjöd i går på en anings uppsprickande molntäcke och då passade jag på att ta ett par höstfoton.

Jag vet ej hur många gånger jag bad Rozz att sitta för att få ett bra kort men då  vände han bara ryggen åt mig så jag gav upp.

Vi håller ju dessutom på att träna bort "sitt" mot kommandot  "alla 4" vilket betyder stå stilla.

Jag tänkte använda detta i Rallylydnaden istället för alla sitt momenten som ingår där.

Stå är ju även det ett moment så jag måste ha nåt nytt ord.

 

Ja, tävla kommer vi aldrig kunna med våra egna kommandon, men vad gör det bara vi har kul!

 

Min goa Zita däremot hon är det pli på. Ta fram en kamera så springer hon och sätter sig fint framför fotografen.

 


Numera måste vi ju tänka på Rozzsen sjukgympa så han får träna åtminstone ett par dagar varje vecka.

Därför går vi oftast på gräs och det kan ju innebära att jag ibland får gå över åkrar.

Folk som ser mig undrar väl vaför jag inte går på cykelbanan som normalt folk -:)

 

Nu börjar Rozz haja detta så han väljer ofta själv gräset och ju högre ju bättre.



På denna suddiga bild anar man ändå vilken bra träning det är att gå på åkrar.

Se så högt han måste lyfta tassarna.

En perfekt träning och TACK OCH LOV för Flexikopplet så jag slipper ut i det värsta, sedan får folk tycka vad de vill om dessa långkoppel.

 

Detta var allt för idag.

 

Nu ska jag se om jag hittar länkar till nätvännernas hemsidor så jag får ihop mitt länkbibliotek här inne

 

Vid besök hos nätvänner så heter jag numera Jag, gubben och hundarna.

Pellispricken avstår jag ifrån ifall vissa letar efter min nya Blogg genom det gamla nicknamnet


Ja då har jag äntligen blivit godkänd i Skagras steg 7.

Denna gång fick vi 2 veckor på oss för detta skulle vålla lite problem sades det.

Gissa om!

 

Man skulle jobba i vector och med noder göra om tex en cirkel, dra i noder åt alla håll och kanter så denna cirkel blev nåt av.

 

När jag kom på hur jag skulle göra så blev jag inte klok på hur jag skulle få till nåt som syndes vad det föreställde.

Det slutade med att jag struntade i ursprungstanken och bara skapade

 

Resultatet

 

25okttroll    25okflygfä   25okminmus   

 

 

25okminruta

 

 

 OK, övning ger färdighet, dessa blev väl lite bättre?

 

 

 

 

 

       

 

Och här, kolla på bakbenen, de tycker jag blev jättebra, resten blev ju lite si och så

 

 

Som avslutning på morgonens blogginlägg visar jag vilka vackra bilder jag fått i min mail från Grafikvänner.

 

Inför Halloween har ni gjort läckra smårysiga skapelser, ni är SÅ duktiga tjejer

 

 

 

 

Inför Nalledaagen har jag fått dessa underbara skapelser

 

 


 

 

 

 

 

Jag hinner inte göra några själv så jag skickar er bara min varma hälsning och hoppas ni får ha det bra både på Nalledagen och Halloweendagen

 

Kerstin

 

 

Vår tillvaro är ju fylld med hundar och en massa olika planer för framtiden.

Vi har nu fått nyckeln till huset i Färna men för att få det lungt och ladda baterierna under vintern så hyr de förra ägarna huset av oss till den 1 April.

Ett arrangemang som passar oss alla, de får extra tid på sig med flytt vilket ju är bra när man är 2 st sjukpensionärer varav den ena har problem med hjärtat.

Vi själva slipper fara fram och åter för att kolla så huset mår bra under vintermånaderna.

 

Ödets nyck? En skyddsängel? Galenskap eller hur kunde det bli så här?

 

Ja, det har ju under åren på kolonin ej varit bara glädje.

De första åren hade vi en nervsjuk granne som gjorde livet surt för oss. När hon äntilgen sålde så gav hon oss som avskedspresent en anmälan till hälsovårdsmyndigheterna. Dock var vår kompostbehållare godkänd så allt avskrevs.

 

När hon försvann så började damen mitt emot gnälla, hon tålde inte höga ljud (hundskall).

 

Grannen lite längre bort med en liten hund började påstå att våra hundar lärt deras att skälla -:) Ja, hon kunde inte skälla innan förra sommaren (kan ju enl mig bero på att hon då var en mycket liten valp)

 

När jag sedan upptäcker grannen på andra sidan vårt staket stå och slå mot Rozz med en pinne kändes det som att nu orkar jag inte mera.

 

På kvällen åkte Janne ner för att köpa pizza och upptäcker att en Mäklare öppnat butik bredvid pizzerian och Jannes ögon dras mot skyltfönstret.

Obs, denna pizzeria handlar vi aldrig annars av, varför åkte Janne dit?

 

Hur som helst där ser han en villa på sjötomt för 700 000.

Exakt den summan vi satt undan för att köpa nyare husbil för inför resan söderut nästa vinterhalvår.

Jag som sagt "jag flyttar aldrig mera" blev intresserad, att byta en åtomt mot en sjötomt kan väl aldrig vara fel?

Vi åkte och tittade, huset är 1½ plan med hel källarvåning.  144 m2 + 90 m2 källare

 

Vi fick det, trots att de hade ett par Holländare som bjöd över oss när vi kom in i bilden!

Men vi hade pengarna i handen, de andra lovade komma till våren och göra upp affären.

 

Flytta från Karmansbo och det gör vi säkert med tiden för vi sänker då våra omkostnader per månad med ca 3.500 i månaden vilket är bra när vi båda är pensionärer.

 

Men den flytten lägger vi på framtiden, först ska möblerna från kolonin dit och staket ska upp så hundarna kan vara ute.

Dessutom är det lite annat smått och gott som ska fixas, som tex tapeter i vardagsrum.

 

Jag blev så glad i går då jag sökte runt på nätet och hittade en flygbild över Färna där vårt hus syns jättebra. Här 

Vårt hus är sjötomten i vänstra kanten, i mitten ungefär, ett vitt hus

Vi känner bara glädje, det ska bli skönt att slippa allt gnäll på kolonin för så länge medelåldern där är 85 år och äldre så lär situationen ej bli bättre.

Kaos råder där, ordförande har sagt upp sig pga allt strul med gamlingarna.

 

Denna blogg kommer att handla om hur försäljning av 2 st hus går, om livet i Karmansbo och så småningom inflytt i Färnavillan. Och om mina hundar-:)

 

I morgon ska här krattas gräsmatta för på Måndag kommer vår nya mäklare som har en fotograf med sig. Nu ska här läggas ut proffsiga kort på vår villa

Tidigare månad - Senare månad

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards