farna

Direktlänk till inlägg 17 april 2015

Texas Hollywood i Spanien..

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a. 

Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spikraka vägar, men ack så likt en tvättbräda emellanåt. 

 

Staden Sorbas var en upplevelse, hur husen var byggda längst ut på berghällarna, ibland tom såg de ut att hänga i tomma luften delvis.. 

   

Så närmar vi oss Texas Hollywood och Fort Bravo beläget i närheten av Almeria i Andalusien.

En Vilda Västen stad uppbyggd helt för filminspelningar som startade i slutet av 1950 talet.

Här spelades bland annat Clint Eastwood in sina filmer. 

Infarten är en smal gropig grusväg och tur det stog skyltar emellanåt som avslöjade att vi närmade oss, annars har vi nog vänt i tron att vi kommit fel. En stor turistattraktion och usel väg dit???

Nu är det ju så här i Spanien att ett regn kan göra den bästa väg dålig så vägskickat var inte så konstigt...

Efter en stund leder vägen oss uppför en kulle, vi ser skylten Hollywood och jag vet att vi kommit rätt.

Vid infarten till parkeringen satt en man och tog betalt

Vuxen: 17,90 € (över 18 år)
Tonåring 15,90 € (12-17 år)
Barn: 9,90 € (5-11 år)
Special: 15,90 € (pensionär, funktionshindrade och studerande)

Han pratade enbart Spanska men med gester gjorde han klart för oss att det kostade inget att campa och sova över på deras Parkering. Vi var inte ensamma, här var 3 Engelska Husbilar, vi, 2 Holländare, 2 Franska och en Spansk Husvagn. Närmast Parkeringen var en inhägnad med många hästar vilket tog en stund för mina hundar att acceptera, dessutom åkte det runt en Cowboy med 2 hästar som drog en kärra och det var även det inte bra tyckte Rozz. Men han gav upp efter en stund. Det hjälpte inte att skälla, de var där i allafall. 




   

Vi gick in på området en sväng, En lustig känsla av Déjà vu kändes ganska snart...
Ja kvällen innan avresa hade vi kollat på några DVD filmer med Clintan och med dom i färskt minne så visst kände vi igen oss genast...

   

Rozz undersöker fängelset... En del hus var bara kulisser, bara 4 väggar och inget mera medan andra hus var tom med rum innuti. Lite renovering hade dock varit fint i många fall...

 

Wästenstaden var mycket stärre än jag förväntat mig! Först kommer fortet Fort Bravo, sedan parkeringen, en bit ifrån en Indianby och på andra sidan staden en Kyrkogård.  Miljön runt omkring påminner och Klippiga bergen och Gran Canyon så jag färstår varför detta blev en plast för filminspelingar.

   

Natten sov vi gott i husbilen och nu är Ludde så stor att han lätt hoppar upp på sofforna så buren ratades som sovplats

 

Morgonen därpå ser jag 3 st maskerade ryttare rida förbi oss när vi sitter och äter frukost. De rider in i fortet och efter en stund kommer en buss.

Då ser vi hur ett regelrätt överfall äger rum mot bussen. Cowboysen rider fram, stoppar bussen och skjuter med sina pistoler. Efter en stund får bussen dock åka vidare till parkeringen och ut väller skolbarn med kameror för att fota "banditerna".

   

Vi ska på Wilda Västen show klockan 12.30 så vi passar på att ta en promenad i omgivningarna...

   

Fortet och Triumfbåge.. eller vad det nu ska vara

   

Kyrkogården med gravarna

   

Lite bilder från staden

   

Bageri och bageri

   

Hästar och vattenställe för hästar inne i staden

   

Hästdroskan och Janne går gatan med Friggebodar där man kan hyra in sig. Finns även ett hotell med swimmingpool

   

Bensinmack i Wilda Wästen ????  Centralbanken

   

Naturen runt omkring. En naturlig bro... Klicka upp stor bild för att se. Några av djuren som finns här, såg även Åsna och Dromedar, hundar och hästar och hästar och hästar

   

Ett kapell för vigslar och en stadsport

 

Mina hundar som just då satt så fint....

   

Miljöer man känner igen från filmerna. Gran Canyon och dessa klippor.  

   

Platsen där Cowboysen ligger i bakhåll och skjuter ifrån. Platsen för bakhåll och pangpang

   

Bild 2 här, jag blev full i skratt. Jasså är det så det går till på filminspelningar när de kastar ner stenar mot de som rider där nere... Stenen är fastknuten i ett rep så ingen där nere ska skadas :)

   

Nu är det dags att gå till Saloonen för underhållning. 

3 St Cowboys sitter vid det rangliga bordet och spelar poker. En misstänksam sheriff kommer in och vill veta vilka de tre pistolmännen är. Mitt i en hetsig dialog med dragna revolvrar avbryter dom och säger ”photos, you can take photos”.
Hela Showen går i humorns tecken och man hänger med ganska bra trots att allt är på Spanska.
Vi skrattar gott åt akrobatiken när de blivi skjutna och sakta faller, när den skjutna plötsligt lägger sig i samtal och blir påmins att han ju är "tiro y la muerte" och han slänger sig ner på golvet igen med orden "lo siento".
Allt avslutas med att alla skurkarna skjuts av Scheriffen men flickan i baren skjuter sedan Scheriffen.

Under filmen ligger några foton av foton i Saloonen




 

 

   

Vi avslutade sedan vår resa med att stanna till vid vår favoritstand, ta ett dopp, fika och rasta hundar.
Roligt att se hur Ludde kände igen sig här där från då han var med oss här på Påskhelgen...  

   

Svenska Magasinets artickel om denna plats...  http://www.svenskamagasinet.nu/article.1082.html 

 
 
proof-reading.services

proof-reading.services

29 mars 2017 17:34

how many pets do you have? I think people who love dogs and cats have an open heart!

http://proof-reading.services

 
http://edit-it.org/blog/category/services/page/5

http://edit-it.org/blog/category/services/page/5

18 april 2017 18:24

The whole show of humor and characters to keep up is pretty good, despite the fact that it's all in Spanish.

http://edit-it.org/blog/category/services/page/5

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Vi kom hem natten till den 25 April, fasligt vad bilen rullade fort från Stenungsund.... Dessutom är det otroligt vad fort dagarna går här hemma, så fort så jag hinner inte med denna Blogg. Istället har jag tagit upp Facebook igen och uppdaterar dä...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards