farna

Alla inlägg under mars 2015

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa.

Obs, alla bilder är klickbara för större bild

Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta berget här i denna del av Spanien. Vägen upp var ringlande, smal och tur var det att vi bara fick ett par möten för på vissa ställen hade det över huvud taget ej gått att mötas.

   

Området var vackert med fantastisk utsikt och vandringsleder som korsade vår väg ofta. Lite längre upp fanns även en asfalterad gångväg med räcken, säkert gjord för att även handdikappade skulle kunna vandra runt i terrängen och njuta av naturen.

När vi kommit upp en bit till så låg där en resturang och där stannade vi för lite mat... trodde vi. Men det var inga småportioner direkt. Först fick vi en sallad, sedan en tallrik med kallskuret.
Därpå kom varmrätten, alla utom Janne beställde gris för vi trodde det skulle vara Vildsvin. Tyvärr var det en helt vanlig fläskbit så Jannes Laxkotlett var nog den största kulinariska smaknyheten här. Men trots avsaknad av ev vildsvinskött, maten var bra!!!!!


         

I väntan på efterrätten sprang (lite överdrift, seg brant uppförsbacke) jag och Torbjörn uppför backen för att ta ett översiktsfoto. Nä, vi kom ner igen hade efterättten ställts fram, Jag tog Brylepudding, Janne tog glass och allt var till belåtenhet. All denna mat för bara 90 Svenska kronor per pers...

     

Mätta och belåtna så hoppade vi in i våra bilar och fortsatte vår resa uppåt. På ett ställe stannade vi för att beundra utsikten.

           


Långt där nere skymtar ett större hus. Elisabeth berättar att detta är ett Kloster som de besökt. Jag zoomar in och ser ett stort hus. Lite dåligt tak på flygelbyggnaden, renoveringsbehov  :)

     

Lite senare, efter en klättring på serpentinvägar som snurrade sig runt bergstoppar och klyftor kom vi upp, inte på toppen men troligen bergets högst belägna utsiktspunkt som man når med husbil...

Hela 1201 meter upp i luften.......

               


Efter ett stopp på hemvägen för fika så gav vi oss denna första dag. Åkte till respektive hemorter för övernattning i respektive sängar

Torsdag drog Janne och Jag till Torrevieja. Bjudna hem till ett par som gått med i min grupp Svenskar på Costa Calida. Jag länkar till hemsidan här...   Costa Calida

    .

Ett trevligt par från Skåne som vi hoppas träffa flera ggr. De bjöd på en jättegod middag och kaffe och tårta därpå så vi var rejält mätta 


Efter vi tagit avsked så åkte vi till Boulevard Zenia där vi återförenades med Tobbe, Gunvor, Elisabeth och Nisse för gemensam resa till Fortuna och bada i varma poolen på Los Baños de Fuente.

Vi kom fram på kvällen och hade en helt underbar kväll. Varmt och skönt som en sommarkväll ska vara (ops. det är ju bara Mars) men helt myggfritt. Hundarna var med och njöt av livet ute i det fria.

   

Dagen därpå ägnades åt bad.

Ja även åt mat. Vi dukade upp långbord och satt och stoppade i oss en buffe bestående av Grönsakssoppa, ost, smörgås, lax, potatis och tonfisksallad

   
På natten var det skönt att krypa in och ner i sängen. Trötta var vi efter massor frisk luft och varma bad.

 

Dagen därpå, Lördag, vaknade vi till ett mulet och gråkallt väder så efter frukosten beslutade vi att återvända hem... ingen av oss hade lust att bada trots att bassängen var ca 38 grader varm. Man blir ju avkyld innan man hinner tillbaka till husbilen. Bortkastat då alltså. 
Janne och jag åkte raka vägen hem till Bolnuevo medan de andra stannade i Murcia för lite shopping.

Dock gjorde även jag och Janne av med lite pengar senare på Lördagskvällen då vi gick 16.00 rundan med Rozz.

Jag fick nämligen för mig att vi skulle kolla in hos blomsteraffären om de hade någon söt hund som skulle kunna platsa bredvid vår stensamling som än så länge enbart vaktas av en svartvit katt.

Sagt och gjort, vi kollade runt bland deras stenskulpturer.

Det fanns ett par hundar men de hade inte det där gulliga som gjorde att det sa "klick".

Så såg vi detta par! Janne sa på en gång, där sitter vi........

 

Ja sa jag! Visst är det vi och nu när vi firar att vi varit tillsammans i 50 år den 12 Mars.......... så köper vi denna.
Den får symbolisera vår vänskap genom åren, att vi hållit ihop genom livet, hjälper varandra och stöttar och lyser upp vardagen för varandra.

Men den vägde bly! Hur få hem den? Jo men visst, de körde hem den till oss, gratis.

Vad den kostade? 25 euro, alltså ca 250 kr. Billigt som bara den och inget som är lättstulet heller :)  


 


Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards