farna

Alla inlägg under april 2010

Konstigt är det???

Mitt 3 G modem har bara 2- 3 streck markerade här men fungerar ändå jättebra. Jag kan ladda upp många foton på en gång tex.


 

I Karmansbo har jag en 8 -9 streck så där kan jag bara ladda upp ett par kort åt gången annars hänger allt sig.  Man kan ju tycka att anslutningen ska vara starkare ju flera streck?????

 

Nu har gubben åkt till Västerås för att jobba några dagar och jag lastade hundarna i bilen och åkte till Färna. Ja, inte för att han åkt utan för att blommorna behöver skötsel.

Det var en helt underbar dag så jag släpade ner en badenbaden stol till stranden, tog med märgben och en lång lina till Rozz och sedan tog vi siesta nere vid sjön.

 


Det kan inte vara varmt i vattnet men efter att dömma på hundarna så var det så. Tom Zita var i upp till halva ryggen.

 

Nu badade dom allt för mycket i mitt tycke sett så jag kopplade dom och gick på upptäcksfärd. Detta är på andra sidan sjön, en smal asfaltsväg som leder ut på Skinnskattebergsvägen med tiden.

 


Förutom Färnas fina bad så fanns det små rastplatser utmed sjön

 


Så upptäckte Rozz en bredare gångstig som gick in i skogen så han fick som han ville. Jag följde med, nyfiken eftersom stigen var uppmärkt med blå plastband

 


Efter en kvart ungefär kom vi ut på en skogsväg och där fanns en rödmålad pil som pekade in i skogen. Den röda markeringen fanns utmed skogsstigen återkommande så jag vandrade vidare.


Rakt fram gick vägen, vi vandrade steg på seg och jag bara väntade på att vägen skulle vända åter bakom nästa träd.
Vackra miljöer såg jag i ala fall


En strid vårbäck

  


På ett ställe i skogen låg det lite snö kvar och det var lycka att rulla runt i den svala snön


Tillslut vågade jag inte fortsätta, vem vet var vi hamnat?
Nu har jag varit inne på Facebook på Färnas sida och skrivit fråga om vart den rödmarkerade skogsvägen leder.  Få se om jag får svar?
Antar att om jag fortsatt 5 minuter till så hade vägen vänt och att jag tog den längsta vägen hem.
Väl hemma igen så hade jag så ont i fötterna så det blev en stund i Baden Badenstolen igen.

Rozz gick ut på vår gamla usla brygga och bara stog och glodde

 


Så vände han sig till mig och började "prata" med mig som ju inget förstog av vad han sa

 


Han kollar åter ut över sjön och då hörde jag. Det var någon nere på stranden vid hyreshuset (grannen).
Jag såg sedan att mannen höll på att dra ner en slang i sjön för deras pump (bevattning)

 


Rozz följde med spänt intresse vad som hände men när mannen sätter sig i en eka, flyter ut och sedan startar en utombordare och åker iväg då blev det för mycket för Rozz. Vov,vov, vov............................

  

Jag är ju bara tvungen att visa min vitsippsstrand, knappt någon plats att sätta ner foten för alla blommorna. Ja, hon vi köpte av sa att jag skulle få se vad fint här var på våren.... men jag hade inte föreställt mig denna blomsterprakt.

 


Nu ska jag ta mig till bassängen och köra min sjukgympa, sedan åker jag tillbaka till Karmansbo. På Fredag åker jag till Västerås, vi skriver köpekontrakt med de som köper vårt hus sedan tar vi husbilen ut i skogen för det är ju Valborg.
Kan inte vara i Färna för mitt emot oss på andra sidan sjön har de elden och fyrverkerier

 



  


I söndags var det årsmöte på kolonin och gubben blev avtackad som kassör med dels en blombukett....



och en glasskål/ ljuslyckta



I går ringde jag vet. och frågade när det var läge att börja vaccinera hundarna för deras EU.Pass som de måste ha för att åka utomlands.

Ja det var hög tid att börja redan nu, 2 sprutor mot Rabies med en månads mellanrum och sedan efter 120 dagar ska de testas om sprutorna tagit (annars ny spruta och vänta 120 dagar till- vilket gud förbjude för då kommer vi inte iväg förren vid nyår- men det var mycket ovanligt att det inte tar vid första gången)

 

Rozz ålade sig som en fisk så jag fick ta ett rejält tag i honom så hon fick sätta sprutan i nacken på honom. Men han sa inte ett pip.

 

Zita däremot, som gömde sig under en stol, hon skrek som en stucken gris när hon fick sin spruta.

 

därefter åkte jag till Lidel för att köpa Coca Cola till min gubbe som enbart dricker denna dryck.

Där inne hör jag plötsligt en röst som skriker mitt namn!

Jag tittar upp och på andra sidan montrarna står en Blogg och Grafikvän.....

 

Majlis, hennes blogg finns bland mina länkar här till vänster.....

Vi rusade runt montrarna och möttes på halva vägen i en rejäl kram! Tänk att träffas så här spontant!  Vad roligt!  Hon hade precis kommit hem från Egyptien, solbränd och fin...

Jag föreslog en bloggträff senare på nåt fik i Köping och det var hon med på. Jag ska bara flytta först -:)

 

Nu var det hög tid att rasta hundarna så jag stannade vid Ströbohög, tog ut dom och gick grusvägen som fanns där.

Zita är alltid mycket mån om Rozz när vi är på okänd mark. Hon kissar alltid över hans så andra hundar ska förstå att han beskyddas av en stor och tuff hund  -:)

 

    


Så här ser Ströbohög ut........ se mannen på cykel, det visar höjden på högen 

  

PÅ 1930 TALET UNDERSÖKTES GRAVFÄLTET SÖDER OM KÖPING OCH MAN FANN ETT LIKARMAT SPÄNNE AV BRONS, ELDSTÅL, GLASPÄRLOR OCH LERKÄRLSFRAGMENT SOM ÄR FRÅN YNGRE JÄRNÅLDERN (400 - 1 050 E kR).

DET TYDER PÅ ATT STRÖBOHÖG ÄR EN FORNTIDA GRAV, KANSKE TILL OCH MED EN KONUNGAGRAV.

GRAVHÖGEN ÄR CA 35 METER I DIAMETER OCH VAR URSPRUNGLIGEN HÖGRE.

IDAG ÄR HÖJDEN CA 10 METER.

FORNFORSKAREN RICKARD DYBÄCK OCH EN TIDIGARE ÄGARE TILL STRÖ GÅRD AGERADE PÅ 1800- TALET FÖR ATT RÄDDA HÖGEN FRÅN FULLSTÄNDIG FÖRINTELSE DÅ MAN HADE GRUSTÄCKT PÅ HÖGENS ÖSTRA OCH SÖDRA SIDA.
STRÖBOHÖG LIGGER VID DEN GAMLA SVEAKONUNGARNAS ERIKSGATA OCH HÄR BÖRJADE OCHSÅ FÄRDVÄGEN PÅ RULLSTENSÅSEN TILL JÄRNBÄRARLAND SOM BERGSLAGEN KALLADES DÅ.

 

SAGOR OCH SÄGNER OM HÖGEN HAR UNDER ÅRENS LOPP BERÄTTATS OCH BERÄTTAS FORTFARANDE.

SOM DEN OM JÄTTEN SOM GICK FRÅN DALARNA BÄRANDE PÅ EN SÄCK MED GRUS OCH NÄR HAN KOM FRAM TILL DENNA PLATS STANNADE HAN FÖR ATT TITTA UT ÖVER MÄLAREN.
UR SÄCKEN SIPPRADE SÅ MYCKET SAND ATT STRÖBOHÖG BILDADES.

 

ENLIGT EN ANNAN SÄGNEN, NEDSKRIVEN 1667, FINNS DET EN STUGA AV EKVIRKE INNE I HÖGEN DÄR LJUS BRINNER IBLAND. NYCKELN TILL DENNA STUGA FÖRVARAS I NYCKELBERGET.
MAN KAN IBLAND SE EN DRAKE SOM VAKTAR STRÖBOHÖG OCH DEN FLYGER IBLAND TILL NYCKELBERGET


Så gick vi vidare på grusvägen och kom till...



Ett mycket fint gammalt hus

        


En påskolycka syndes spår efter på uthusets vägg 


I Kolsva hoppade jag in i ICA och köpte med mig min Lacktosfria filmjölk. Det blev även en tur in på rummet 10 kronan och det är lustigt, trots att jag har allt jag behöver så finns där alltid något köper.

Denna gång blev det 2 fjärilar till mina uteblommor, en blå och en vit

I dag har det varit fullt upp om än i lungn takt.

I morse gick jag en 5.90 km lång runda med hundarna, ut från vår väg, gamla  Kuj-banvallen, svängde av och gick lilla vägen tillbaka mot Heds kyrka och banvallen hem igen.

Solen sken och det var jättehärligt ute.


     

Sedan gick vi en sväng bland husbilarna med varsin hund. Vi mötte hundar 6 ggr så mina hade fullt upp att skälla och vi att få dom att låta bli. På hemvägen fick vi sällskap av Britta och Jesper så då hade vi 3 Karmansbohundar som skällde ner främmande hundarna.
   

Vi räknade till 42 husbilar, dålig uppslutning! Förra året var det minst dubbelt så många sa Britta. Då var det husbilar överallt, i år höll alla sig nere vid smedjan och på den parkeringen.

  


Sedan åkte vi en tur till Färna för gubben hade glömt en sak där som han behövde.

Dessutom var det ju dags igen att vattna mina sticklingar som jag har i Färna. 48 stycken räknade jag dem till, men snart blir det 7 st till -:)

    

 

Medan gubben letade efter sin bortglömda /gömda plånbok så gick jag och hundarna en liten Färnarunda på 2,1 km. Från vårt hus, strandvägen, upp vid Spa och förbi det stora växthuset och monsuleumet och ut längst ut på udden. Sedan över ån och tillbaka hem Strandvägen.

     

 

Hundbusarna kom ihåg vilket skåp jag förra gången stoppade in påsen med märgben i så jag gjorde dem till viljes och tog fram varsitt och så de skräpade ner. Det låg småbitar över hela golvet efter en stund. Medan hundarna var upptagna med sitt så tog jag kameran och gick en runda i huset.

  

 

De som vi köpte av lämnade ju kvar lite saker, inte alls massor, några grejer bara.  Jag hade ju sagt till henne att jag älskade tomtar så i ett förråd hittade jag denna (hittade en ute förra ggn)

Tyvärr har den en spricka i ena benet men det går nog att limma, denna verkar vara gjord av gips men ? den är ihålig

  

 


Vad detta är vet jag ej men den är av gjutjärn och jättetung och ganska stor, ca 3 dm hög

  

 

 

I trappan upp till övervåningen hänger en lertavla med mosaikbitar som bildar mönster av en häst.

  

 

Ute under en pressäning som de lagt över kvarvarande veden hittade jag en gammal rostig järngryta

   

 

En gammal flaska som jag tyckte var fin, gubben tyckte inte det och sa att detta var något särskilt kärl men jag minns inte vad han kallade den. Den har jättetjockt glas.

     

 

En tenntallrik hittade jag oxå. Även den med djurmotiv på, ganska fin tycker jag

  

 

Annonsen är nu borta!

Om allt går vägen så får vi handpenning på Västeråsvillan nästa Lördag. Den 1 Juni tillträder dom och vi har ganska mycket kvar i garaget, vi har husbilen och båten kvar, nu blir det bråda dagar

Just nu ser jag hur den ena husbilen efter den andra rullar in och parkerar utanför mitt vardagsrumsfönster.
Nå, inte helt, gamla riksvägen går ju emellan.

 

Det är troligen Husbilsklubben som har sin träff vid Smedjan, de började med det förra året och jag är ju medlem där så jag har varit in och kikat på deras kort.

Konstaterade att det lär komma många flera innan natten är här.

Kul!

Då öppnar smedjan, visningslägenheten och det kommer bli liv och rörelse här.
Gratis social träning för mina hundar!


 
Korten är tagna genom mitt fönster, det är därför de är så suddiga.  

I går när vi kom hem från Färna så hade mina pellisar kommit så jag var ju tvungen åka och hämta ut dom. Så de inte skadas av mörker i lådan

  

Jag hade köpt från Odla.nu så varje stickling var i 3 upplagor. En av varje fick egen kruka, de andra satte jag i stor kruka för att ha ute på farstubron här i Karmansbo.

Jag satte ut dom för solen sken och det var så varmt.

Sedan fick jag skynda på att ta in dom för det mulnade på och
blev svinkallt.  
¤¤¤ TYPISKT FÖR APRIL ¤¤¤

  


Västeråsbesöket gick bra, jag hade tom turen att få en återbudstid hos tandläkaren den dagen så nästa veckas besök är avbokat nu.

Inga hål!  Härligt, oftast har jag ju alltid något pga Sjögrens Syndrom ger svår muntorrhet och det innebär oftast att tänderna fräts sönder. Därför får man litet bidrag från försäkringskassan till tandvård

 

Men nu hade jag bara lite tandsten som han tog bort och att han kollade mitt inflamerade tandkött men trots sin röda färg så var det inga problem med tandfickorna utan det är en inflammation som är ofarlig.. Afte.  Nu har jag haft det 1½ år i ett sträck. Borde komma in i Guiness Rekordbok -:) Max 6 månader ska man ha det -:)

 

Läkarbesöket gick oxå bra, på så vis att jag får fortsätta som förut med mina medesiner, fast blotrycksmedesinen höjde hon styrkan på. Så ska jag tillbaka om 3 månader och visa upp bättre värden (hoppas jag)
Jag sa som det var, att vi har så mycket omkring oss så maten är inte något jag orkat bry mig i. Vi har alldeles för ofta tagit en pizza.  Nu ska jag försöka ta det lite lugnare så jag orkar laga mat som passar oss diabetiker.

 

Vad gäller köksmaskiner så har vi hittat de vi ska ha i Färna, har fått ett bra paketpris, men beställer inte ännu. Vi ska ha klart vid stugan först så vi kan annonsera ut den innan vi börjar med Färna.

 

Västeråshuset hoppas vi bli av med, budgivningen är igång, hoppas bara nivån kommer upp så vi kan acceptera priset.  Det är 3 som bjuder så kanske, om vi har tur......

Tillverkade en bild från Målarbodent tema i natt innan jag somnade. Sparade ner den på datorn och sedan var den borta! Så jag tog fram pspkopian och gjorde om den, nu fick den en egen ram istället för din fina som var på orginalet.
Det får duga!

  


I dag delade vi på hundarna, Zita fick följa med husse till kolonistugan och hjälpa till sätta upp väggpanelen som var kvar (gör man inte klart innan så när det ska säljas så blir det klart-:)

Rozz och jag åkte till Färna!

Först skulle jag till posten där och skriva på för postboxen som vi beställt. Man kan ha så där, låter bra för då blir det ingen överfull brevlåda som skvallarar om man är borta.

Men jag hade fattat fel på tiden posten var öppen så det blev oförrättat ärende.

 

Men bredvid posten, har vi Färna Spa så jag hoppade in och gjorde mitt vattengympapass. Skäms, jag missköter det å det värsta, måste skärpa mig och göra mina 2 pass per vecka!

 

Sedan åkte Rozz och jag till huset, värmde lite fiskbullar i hummersås, potatismos och ärtor som vi delade på.

 

När de andra flyttade var det ju snö, nu när snön smält uppdagades att deras flyttbil kört sänder gräsmattan på ett ställe. Jag tog skottkärran och spade och återförde jorden där den skulle vara i groparna efter hjulen.
Blev inte perfekt men jordhögarna är i allafall väck nu.

 

Sedan började jag kratta löv och grenar under trädet i hörnet mot stora vägen ner till herrgården. Fick ihop ett lass som jag körde iväg till slänten vid garaget sedan mulnade det på. Rätt var det är hör jag ett HEJ bakom min rygg! Det var en granne som kom för att önska mig välkommen till Färna, vi pratade hund lite för hon hade en hon oxå.
Det började hagla och blev jättekallt så då åkte vi till Kolonin och kollade hur det gick för Zita och husse.


I morgon ska vi till Västerås på en heldag! Först ska jag till docktorn på återbesök för min diabetes, jag tog prover förut och inget av dessa diabetesprover var bra så få se vad hon säger. Vita blodkroppar visade på inflammation, långtidssockret förhöjt, vikten ökat med 6 kg.

Ja jag vet det, jag har svällt över bredden sedan dec. Vet inte om det är kortisonet eller diabetisen som ligger bakom det. Får se vad dr säger.

 

Sedan ska vi till kyrkogården, till affärer och kolla på spis, kyl, frys till Färnahuset. Ja, det var något mera men det har jag glömt   

Karmansbo i solsken

I dag har vi varit på hundkompispromenad. Jag hade mina båda två med och det gick bra efter en stund men ack vad tjurig Zita är. Jag förstår inte vad som flygit i henne?

Lilla Taxen Jesper är så glad i Rozz, fram och puffar på han ibland. Inte på Zita alls.

Så tar han ibland tag runt Rozz bakben och rider lite och då blir Zita rasande- på Rozz.


Men som sagt var, efter en stund och slutar Zita att vakta på sin Rozz och promenaden avlöper avkopplande och skönt.  Brita visade på en runda, dels efter skogsväg och dels i skogen som tog 1½ timma att gå. Helt perfekt!

Vädret var omväxlande under den tiden, solsken, mulet, hagelskurar.

Typiskt Aprilväder!


Ramarna på mina foton är från min egen tutorial fast vissa har jag även lagt på lite skugga bakom. Tuten finns i min meny här till vänster, under PSP Länkar "Alla Mina Egna"

 

Här följer några kort från Färna, som synes så har isen släppt inne vid land och ute på sjön. Bara ett stråk is kvar i viken, det är nog isfritt nästa gång jag kommer dit!

 


 

Att isen låg kvar det hindrade inte mina 2 vilddjur. De var i och badade 2 ggr, hade nog kunnat bada mera om dom fått för mig

   


Jag hade dom i Flexikoppel fäst med svångrem runt min mage för staket har vi inte fått upp än. 

Jag krattade lite i slänten ner mot sjön och hittade en leksaksbil  

        


Blåsippor och vitsippor


En gammal tomte av nåt sorts keramik, det såg ut som tegel det han var gjord av

   


Blöta hundar, ville ha dom lite torra innan de fick åka bil så det blev en liten Färnapromenad utmed ån, förbi herrgården och längs Lillsjön.

Vackra vandringsstråk finns det överallt jag går. Jag är nog född med en gnutta tur

  

Nu har jag hittat hem till Karmansbo igen. Kom hit i går em efter att planterat om och tagit sticklingar på de jag inte hunnit med. Jag har nu de flesta pellisarna i Färna för det är troligen bättre luft för dom där. Alldeles för många dog ju i vintras här i Karmansbo... för varmt inne kanske?

 

När jag kom hit drabbades jag av den här enorma tröttheten som både Bechterew och Sjögrens sjukdommar ger så jag orkade nada. Lade mig framför tv, somnade och vaknade efter 3 timmar.


Inte alls bra för då brukar jag ha svårt att sova på natten- vilket naturligtvis visade sig då.

 

För ett par dagar sedan kikade jag in i FB gruppen jag gjorde för länge sedan men som aldrig kom igång. Döm om min förvåning när jag får se att medlemsantalet fördubblats plötsligt.
Nu är där 110 medlemmar och alla gillar Pelargoner, Hundar och katter. Vilket härligt gäng vi blev!

Välkommen du också om du tycker om något av detta

http://www.facebook.com/group.php?gid=75743763052

 

 

Några nya tutorialer har jag gjort sedan sist, jag visar de färdiga resultaten här men vill du göra dom så finns alla på denna länk

  http://www.ksida.com/kewgrafik.htm


En mask som bildar en skir ram med namn inbakat. Passar i storlek till alla bilder och ett lätt

sätt att sätta namn på egna fotografierna

 


En annan modell av den skira masken 

  


En liten bakgrund gjord av masken

 


Nu ska jag äta lite Pasta Carbonara från frysen, sedan ta Alvedon och därpå väntar en långpromenad tillsammans med Jesper och Britta


Hedströmmens Naturreservat
Åfåran och dalgången mellan Karmansbo och Jönsarbo är och en del av Romboleden, Pilgrimsleden, Pilgrimer på väg från Köping till Nidaros (Trondheim) gick denna väg förr.

Svenska kyrkan anordnar än i dag en pilgrimsvandring per år här.

Jag gick över en leråker i min iver att hitta denna vandringsled och in i skogen där jag visste att Hedströmmen skulle ringla sig fram.



Skogen öppnade sig och vi kom ut på en gammal och smal väg, eller stig. Kanske denna leder till Pilgrimsleden?



Utsikten var i allafall bedövande ner över en strid vårsprallig Hedströmmen och bruset var rejält högt, som att stå mitt i en fors



Jag ser stigen går vidare in i skogen så jag tror jag kommit rätt, då jag plötsligt ser en stor skylt som berättar om detta naturreservat utmed Pilgrimsleden med raviner, åsar gamla flodfåror, flodbottnar och myrar.



Varför vallfärdas pilgrimmer till Norge?

Det är för Helgonet i Nidaros. 

Jag letade fram lite om Norges nationalhelgon firas på Olsmässodagen, 29 juli.
Den  bevarade legenden om Sankt Olavs seglats:

” Olav och hans hedniske broder Harald tävlade om Norges krona. Striden skulle avgöras genom en kappsegling, där Harald seglade i den snabbe Ormen och Olav förde den tunge, otymplige Oxen. Olavs seglats blev ett mirakel, Oxen for fram över både vatten och land, och trollen som försökte hindra färden flydde slagna till sina hålor.


Vi går på toppen av en ås men emellanåt går jag fram mot ravinens kant för att se hur Hedströmmen rusar fram långt därnere



Även hundarna förundrades och tyckte det var lite otäckt med dessa branta stup ner mot en vilt framrusande å



Efter ca 45 minuter kommer vi fram till ett ställe där det varit skogsbrand



Trots att stammarna var svartbrända så var gran och tallkronorna täta av barr



Jag kan tänka mig vad som hänt här, det är en underbar plats att slå läger på



Jag har letat på nätet efter någon nyhetsrubrik om när denna skogsbrand ägt rum men ej hittat något mera än år 1850 då skogsbrand orsakad av ovarsamma ödelade ett torp i dessa trakter. Men denna skogsbrand lär vara av yngre datum, men ingen doft fanns kvar så några år har ändå förflutit.



Det var ett stort område, det var mycket avsides utan väg dit så hur det släckits kan man bara spekulera över. Ingen brandbil, troligen bara folk med granriskor.



Jag såg inga djur, men ett bevis på att det finns djur ändå. Men enbart 1 träd som Bävern varit på. Nere mot Kolsva finns massor som bävern fällt



Efter en ganska stor nerförsbacke kom vi ner i en dal och promenerar med ån bredvid oss



På ett ställe for åvattnet in i ett hörn, virvlade runt där och bildade skum som flög upp i luften som små såpbubblor. Om detta var av föroreningar eller pga en strid vårflod vet jag ej men hundarna tyckte bubblorna var otäcka och ryggade tillbaka



En rotfälla i strandkanten var ju Rozz tvungen att undersöka, han klarade detta utan att ta ett dopp



Vi går vidare utmed pilgrimsleden, naturen ändrar form i ett och nu känns det som att gå på en större väg



Plötsligt tar vägen slut på denna sida ån, vi måste över en smal bro. Hundarna tyckte det var ett bättre förslag att vada men jag misstänkte det vvar allt för djupt för mina stövlar så de var tvugna att på darrande ben ta sig över. Rozz tvekade knappt medan Zita behövde lite övertalning



Problem!  Zita stannar, vänder sig om. Vart tog vägen vägen???

Översvämmning!  Vi klättrar upp i skogen och tar oss förbi hindret den vägen



Plötsligt dyker det upp en massa stensättningar. Vad kan detta vara?



Vi hittar en bro, här kan man välja att gå vidare utmed leden eller gå över. Jag vet inte alls var jag är så jag väljer att gå över för att ta mig tillbaka hemmåt



Här finns ännu mera gamla husgrunder och en tavla. Tydligen förstog hundarna för de gick direkt fram till tavlan och satte sig där



Jag läser....  Nyhammars smedja
Dessa välgjorda stenväggar och fundament utgör resterna av Nyhammars smedja. Taket störtade in Juldagen 1961.
Här har järn tillverkats i 300 år.
Smedjan byggdes 1540 och redan 1567 var den i drift. Julinsköld är ett bekant namn i ägarraden, han uppförde flyglarna omkring 1760 men gick i konkurs innan Herrgården kunde påbärjas. Från början på 1800- talet hörde Nyhammar till Karmansbo smedja. År 1870 upphörde järntillverkningen i Nyhammar.



Suddiga kort, så här såg smedjan ut.  Torpet på andra sidan fanns kvar  än i dag



Tydligen var detta ett populärt rastställe för här var iordningställt för vandrare med grillplats, ved och vindskydd



Och en underbar strand att vila trötta vandringsfötter vid




Jag vandrar vidare, tyvärr kom jag inte så långt utmed denna stig. En rejäl översvämmning stoppade oss snart



Det blev bara att klättra upp för slänten och se hur vi ska ta oss vidare.

Tur som jag har så känner jag genast igen mig. Nyhammars herrgård. Ha, ha, har jag inte kommit längre?



       


Det finns en väg mellan åkrarna så jag går mot den och här, äntligen, ser jag det första vårtecknet på denna långa promenad.

Utslagen vide



På vägen ut mot stora vägen ser jag ett stort vindskydd i skogskanten


    

Undrar just vem som ställt i ordning detta? Och varför?

Antar att det är jägare som sitter där och har fin utsikt över landskapet?


 


Nu återstår bara 30 minuters promenad hem via den gamla KUJ- Banan

               


Kuj- banan, lite info för den intresserade

http://www.historiskt.nu/smalsp/kuj/kuj_fakta.html         


Och här är gårdagens karta som visar vår vandring                                                   









Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards