farna

Direktlänk till inlägg 16 april 2010

Vägen från Nidaros

Hedströmmens Naturreservat
Åfåran och dalgången mellan Karmansbo och Jönsarbo är och en del av Romboleden, Pilgrimsleden, Pilgrimer på väg från Köping till Nidaros (Trondheim) gick denna väg förr.

Svenska kyrkan anordnar än i dag en pilgrimsvandring per år här.

Jag gick över en leråker i min iver att hitta denna vandringsled och in i skogen där jag visste att Hedströmmen skulle ringla sig fram.



Skogen öppnade sig och vi kom ut på en gammal och smal väg, eller stig. Kanske denna leder till Pilgrimsleden?



Utsikten var i allafall bedövande ner över en strid vårsprallig Hedströmmen och bruset var rejält högt, som att stå mitt i en fors



Jag ser stigen går vidare in i skogen så jag tror jag kommit rätt, då jag plötsligt ser en stor skylt som berättar om detta naturreservat utmed Pilgrimsleden med raviner, åsar gamla flodfåror, flodbottnar och myrar.



Varför vallfärdas pilgrimmer till Norge?

Det är för Helgonet i Nidaros. 

Jag letade fram lite om Norges nationalhelgon firas på Olsmässodagen, 29 juli.
Den  bevarade legenden om Sankt Olavs seglats:

” Olav och hans hedniske broder Harald tävlade om Norges krona. Striden skulle avgöras genom en kappsegling, där Harald seglade i den snabbe Ormen och Olav förde den tunge, otymplige Oxen. Olavs seglats blev ett mirakel, Oxen for fram över både vatten och land, och trollen som försökte hindra färden flydde slagna till sina hålor.


Vi går på toppen av en ås men emellanåt går jag fram mot ravinens kant för att se hur Hedströmmen rusar fram långt därnere



Även hundarna förundrades och tyckte det var lite otäckt med dessa branta stup ner mot en vilt framrusande å



Efter ca 45 minuter kommer vi fram till ett ställe där det varit skogsbrand



Trots att stammarna var svartbrända så var gran och tallkronorna täta av barr



Jag kan tänka mig vad som hänt här, det är en underbar plats att slå läger på



Jag har letat på nätet efter någon nyhetsrubrik om när denna skogsbrand ägt rum men ej hittat något mera än år 1850 då skogsbrand orsakad av ovarsamma ödelade ett torp i dessa trakter. Men denna skogsbrand lär vara av yngre datum, men ingen doft fanns kvar så några år har ändå förflutit.



Det var ett stort område, det var mycket avsides utan väg dit så hur det släckits kan man bara spekulera över. Ingen brandbil, troligen bara folk med granriskor.



Jag såg inga djur, men ett bevis på att det finns djur ändå. Men enbart 1 träd som Bävern varit på. Nere mot Kolsva finns massor som bävern fällt



Efter en ganska stor nerförsbacke kom vi ner i en dal och promenerar med ån bredvid oss



På ett ställe for åvattnet in i ett hörn, virvlade runt där och bildade skum som flög upp i luften som små såpbubblor. Om detta var av föroreningar eller pga en strid vårflod vet jag ej men hundarna tyckte bubblorna var otäcka och ryggade tillbaka



En rotfälla i strandkanten var ju Rozz tvungen att undersöka, han klarade detta utan att ta ett dopp



Vi går vidare utmed pilgrimsleden, naturen ändrar form i ett och nu känns det som att gå på en större väg



Plötsligt tar vägen slut på denna sida ån, vi måste över en smal bro. Hundarna tyckte det var ett bättre förslag att vada men jag misstänkte det vvar allt för djupt för mina stövlar så de var tvugna att på darrande ben ta sig över. Rozz tvekade knappt medan Zita behövde lite övertalning



Problem!  Zita stannar, vänder sig om. Vart tog vägen vägen???

Översvämmning!  Vi klättrar upp i skogen och tar oss förbi hindret den vägen



Plötsligt dyker det upp en massa stensättningar. Vad kan detta vara?



Vi hittar en bro, här kan man välja att gå vidare utmed leden eller gå över. Jag vet inte alls var jag är så jag väljer att gå över för att ta mig tillbaka hemmåt



Här finns ännu mera gamla husgrunder och en tavla. Tydligen förstog hundarna för de gick direkt fram till tavlan och satte sig där



Jag läser....  Nyhammars smedja
Dessa välgjorda stenväggar och fundament utgör resterna av Nyhammars smedja. Taket störtade in Juldagen 1961.
Här har järn tillverkats i 300 år.
Smedjan byggdes 1540 och redan 1567 var den i drift. Julinsköld är ett bekant namn i ägarraden, han uppförde flyglarna omkring 1760 men gick i konkurs innan Herrgården kunde påbärjas. Från början på 1800- talet hörde Nyhammar till Karmansbo smedja. År 1870 upphörde järntillverkningen i Nyhammar.



Suddiga kort, så här såg smedjan ut.  Torpet på andra sidan fanns kvar  än i dag



Tydligen var detta ett populärt rastställe för här var iordningställt för vandrare med grillplats, ved och vindskydd



Och en underbar strand att vila trötta vandringsfötter vid




Jag vandrar vidare, tyvärr kom jag inte så långt utmed denna stig. En rejäl översvämmning stoppade oss snart



Det blev bara att klättra upp för slänten och se hur vi ska ta oss vidare.

Tur som jag har så känner jag genast igen mig. Nyhammars herrgård. Ha, ha, har jag inte kommit längre?



       


Det finns en väg mellan åkrarna så jag går mot den och här, äntligen, ser jag det första vårtecknet på denna långa promenad.

Utslagen vide



På vägen ut mot stora vägen ser jag ett stort vindskydd i skogskanten


    

Undrar just vem som ställt i ordning detta? Och varför?

Antar att det är jägare som sitter där och har fin utsikt över landskapet?


 


Nu återstår bara 30 minuters promenad hem via den gamla KUJ- Banan

               


Kuj- banan, lite info för den intresserade

http://www.historiskt.nu/smalsp/kuj/kuj_fakta.html         


Och här är gårdagens karta som visar vår vandring                                                   









 
 
Henry

Henry

16 april 2010 17:57

Hej!
Det var ingen dålig promenad som nog tog sin lilla tid med tanke på alla foton du tog! Jättetrevliga!

Ha en skön helg!

Kram!

http://henrylundhs.wordpress.com

 
Margit

Margit

16 april 2010 18:07

Tack Kestin för din VARMA HÄLSNING!!!
Satt i f m och läste och tittade i din blogg!! OH!! VIlka bilder och vad du berättat on "promenaden", pilgrimsstråken...HUR orakde du???aLLT VATTEN SOM

http://margitholm.blogg.semargitholm.blogg.se

 
Margit

Margit

16 april 2010 18:11

Fortsätter här:du visar på bilderna och skriver om!! HUR kom du igeniom/förbi allt detta!!Du är en riktig tuffing du!! Och trevligt att läsa och se!!!
Mitt läge: Fortfranade MYCKET ont...orakar INTE sitta långa stunder vid datorn....sitter/ligger mest i de sköna fåtöljerna, tittar på TV och sover ibland...i dem...
Men det skall väl lätta...aftersom..även om jag inte riktigt tycker så...Men jämfört med förra fredagkvällen när jag åkte hem från Sjukhuset..så är jag natuligtvis piggare...
Kram!!! Önskar dig o din käre en fin helg!!!

http://margitholm.blogg.semargitholm.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

16 april 2010 21:44

Vilket trevligt reportage! Det är så roligt att kunna följa med på kartan och så alla dina fina foton som visar hur det ser ut. Du är verkligen en kämpe som ger dig iväg ut på sådana äventyr!

Ha en fin helg!
Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Marketta

Marketta

16 april 2010 21:46

Du var mig en tuffing du, ger dig ut på promenad utan att veta vart du går, och så hamnar du i Nyhammar. Jaha, det var inte Nyhammar utanför Ludvik ;-).

Ang reklamen så vet jag faktiskt inte. Jag försökte leta efter det då när Gittan började med sin, och jag hittade den inte då. Vet att man kunde välja om man ville ha den under sista inlägget eller på sidan, och jag valde under för jag tänkte att den stör minst där. Tror att man kunde välja innan alternativet att få bort den helt mot betalning kom, för kommer inte ihåg att den fanns då.

Och du, på Mc Donalds äter man bara när det inte finns nån Max i närheten ;-). Suprememål på Max är oslagbart, ingen lök och ketchup, och inte behöver man säga till om det. Mc Donalds sprutar bara på en massa ketchup på sina. Vill man inte ha det så får man vänta i evigheter på sin hamburgare.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

 
Gunilla

Gunilla

16 april 2010 21:58

Jösses vilket intressant område ni har flyttat till :)
Blir lite avundsjku :)
Jag, min yngsta bror, och pappa var ofta och gick olika vandringsleder, ngn gång på -70 talet.
Det var trevliga vandringleder vi gick på.
Har många minnen från den tiden :)
Det var ngn stans i Sthlm.
Kanske man skulle orka igen att gå kortare sträcker.
Tror däremot inte att pappa skulle orka längre.
Han är ganska pigg iofs.
Det var tider det, som det heter :)
Jättefina bilder du har tagit på dina vandringturer med hundarna.
Klart jag säger till om det är ngt fel med din tut, men jag tror som sagt att det var mitt psp som hängde sig, för det kom fram ngn text, vad det nu stog, ngt på engelska iaf.
Har sparat sidan så jag ska ta och testa den igen ngn kväll.

Kram på dig
/Gunilla


http://gunillaskatter.blogg.se

 
Gunnar

Gunnar

17 april 2010 08:16

Oj det var ingen dålig fotopromenad! Spännande med alla skiftningar i naturen. skogsbränder är inte trevliga när dom pågår men om jag har fattat rätt så behövs dom för både fauna och flora.
trevlig helg!

http://blogg.aftonbladet.se/5859deckare

 
Astrid

Astrid

17 april 2010 18:23

Så spännande promenader du alltid gör
du är så duktigt som alltid fotar också
Vet du nu lade jag fram kameran så jag kommer ihåg den i morgon
Men vi har ju nästan ingen historia

http://www.astridla.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards