farna

Alla inlägg under oktober 2012

Den som klickar på bilden här under kommer till foton från denna rundvandring.

Vi valde en lite dum tid att ta vår runda på ty när vi var ut och gick hade grannarna från Färna stannat till hemma hos oss för att heja innan de for vidare längre ner i Spanien.

Våra studier i Spanska tycks rinna ut i sanden ty nu har även denna nya bandspelare lagt av.
Någon tycker visst att vi ska vara tvugna åka in till Porto de mazarron var och varannan dag.
Håll tummarna att vi får byta en gång till eller helts, får pengarna tillbaka för den apparaten verkar bara vara skräp.

I natt kom stormen ner över oss, termometern har sjunkti till +12 och vinden är iskall. Klockan 04 i natt var vi ut på terasserna och tog in dukar och ställde pelargonerna mot husväggen i ett skyddat hörn, annars har de väl seglat bort med vinden.

Medn solen skiner från en klarblå himmel så snart är det varmt och skönt igen, bara det slutar att blåsa



Ja nu kommer en uppdatering från oss äntligen. Vi har haft en jobbig vecka man säger ju att en olycka sällan kommer ensam och det kan jag stryka under nu.

Det började ju med internet som bara åt pengar, vi köper ju 30 dagars internet på 2 GB och det brukar räcka bra. Men icke sa Nicke, efter 2 dagar var det slut

Det var ner till Poerto och klaga.
Nja, har vi inte verkligen inte använt allt? Vi totalvägrar men de ser på sin lista att vi loggat in och sedan varit online hela tiden. Till slut får vi nytt 2 GB av dom och åker hem glada i hågen.

Men först köper vi en Radiobandspelare för vi behöver det till våran Spanskkurs som vi ska starta upp.

Sedan jobbar vi vidare med att få lite mera hembonat här, sätter upp gardiner mm

 

Mitt rum först har en svartvit hissgardin med änglamotiv och mörkröda tunna sidogardiner. Tavlorna har ännu inte kommit upp.

vardagsrummet fick en blå gardin, nya vitrinskåpet som vi hade med är monterat och tavlan från Röda Korset i Skinnskatteberg pryder sin plats -:)


Veckan har bjudit på regnskurar mest varannan dag och pelargonerna tycks älska det, de växer så det knakar. De här stora hade jag med mig och de har nästan fördubblat sin storlek på dessa 11 dagar här.

På Kvällen kollar vi på tv på datorn en stund, kollar av mailen och lite på Facebook och i min grupp "Vännerna på nätet". Fått ett meddelande från Färna att Luft/vatten/ Värmepumpen inte funkar som den ska så vi ska kontakta servicekillarna.

När jag så drar upp hissgardinen morgonen därpå så sitter grannens katt som vanligt och väntar på att vi ska vakna här inne på Casa Keja 

En mycket trevlig och sällskaplig kisse som bara en gång kom in på våran gård när vi kom ut... Zita gillade inte intråget och kisse stack hem som att hon hade eld i baken. 

Vi startar datorn för att kolla nyheterna från Sverige och konstaterar trött att ...återigen inget internet.

Tänker då starta Spanskkursen för första ggn för något ska vi ju göra denna stund... 

Gissa............


Apparaten fungerar ej!!!!
Så det blir att packa in hundar och oss i bilen och åka in till Porto de Mazarron igen.
Hiper Asia var det inga problem med, vi fick byta spelaren och denna nya fungerar som den ska.


Så kommer vi till Vodafone och även nu anser de att vi använt 2 GB och varit uppkopplade dygnet runt. Det blev många diskussioner och om man säger som så här... fasligt vad duktig man blir på att prata Engelska när man blir arg och upprörd.

Men det slutade med att de upptäckte att de gjort fel, vi hade ett abbongemang som drog pengar från start och to the bitter end.

Vi fick lite extra MB som plåster på såren och sedan sa Andre att nu skulle vi inte ses förren om 30 dagar- från och med nu.

Ja det verkar fungera nu så vi har inte varit in till Porto idag men jag måste erkänna att jag trodde i det längsta att nu är internet borta igen...


Så får vi mail från Färna, Servicekillen har hjälpt till per telefon med vissa inställningar så nu funkar även värmen i hemmet hemma. Vilken tur för där har de visst några grader minus.

Här har vi också kallt, i morse var det bara 17,8 när jag vaknade.


På em idag tog vi en långpromenad med hundarna. Jag fick se något vitt långt borta, trodde först det var sopor, plastpåsar och annat för tyvärr är det inte en helt ovanlig syn här i Spanien.

Men så många, så mycket sopor?

Jag bad Janne ta min hund och så smög jag närmare.

Tyvärr hade jag bara mobilkameran... tänk om jag haft min Cannon

När jag kommer närmare ser jag att det är massor storkliknande fåglar, men dessa är små, max 50 cm höga, 35 - 40 gissar jag. Många står på ett ben liksom storken. Men nu kom jag för nära, som på en given signal lyfter de alla på en gång


 

Men de stannade i buskarna straxt bakom.
Jag smög närmare, hade som hjälp en sandbank jag hade som skydd så jag kom riktigt nära inpå dom

 


Tänk om jag här haft min andra kamera... Vad säger denna bild mera än misslyckat kort....

 Men jag var så närma dom att jag utan tvekan fick se att det verkligen var ministorkar, ett 100 tal kanske, massor var dom i allafall

   

 

Av Pellispricken, gubben och hundarna - 22 oktober 2012 23:08

Vi skaffade internet bland det första vi gjorde när vi anlände för exakt en vecka sedan. Det fungerade i 3 dagar.....

I dag har vi varit in till Wodafone och fått det åtgärdat. Bussiga var dom som gav oss en ny månad. Det har blivit något galet, vi har varit online dygnet runt och på 3 dagar förbrukat våra 2 GB som ska räcka 30 dagar. Fick ett nytt telefonkort av dom för något fel var det..


Inte har vi haft tid att vara på nätet dygnet runt dessa dagar   


Här har monterats vitrinskåp, packats upp porslin och annat vi hade med oss. Borrat och pluggat dessa stenväggar för att få upp gardinstänger. Vi har varit och inköpt gardiner, termometer, dricksglas och jag vet inte allt.

Gardinerna till mitt rum gillar jag skarpt...

Vinröda med guldinslag i de broderade blommorna. Florstunna så de släpper in dagsljuset.

Till Jannes rum blev det tjocka i lilarosa, ganska snygga dom med och vardagsrummet. Ja vi var inte överens där, jag ville ha tunna och Janne tjocka så man bara drar för dom på kvällen.. så det blev som han ville och färgvalet var dåligt. Blev blåa men det får väl duga tills vidare

 

Hundarna trivs verkligen här där de kan vara ute så gott som hela dagarna. Kan ligga ute och sova. Leka lite och sedan slockna ovanpå leksakerna som små snälla barn

 

Den gågna veckan har bjudit på ett omväxlande väder.
När vi kom var det VARMT!!!!

Jag var och svalkade mig i poolen flera ggr om dagen för det var svettigt att bära grejer ur bilen.

Sedan började vi gå ner till havet var dag klockan 16.00 och det är jättevarmt och skönt, man skulle kunna ligga i hur länge som helst men det gillar inte hundarna som vill vandra vidare.

Badar gör dom inte, de går gärna i vattenbrynet men varje liten våg som kommer får dom att springa i land igen. Det syns på dom att det är kul att jagas av vågorna.


En dag förra veckan drev en ökenvind in från Afrika och färgade himmel, hav och land 

Det blåste inte storm, dessa sandkorn s

I Går eftermiddag anlände vi och det första vi ser är en igenväxt trädgård. Se Janne på bilden, ogräset går över hans huvud. Svart blir det sekatör, spade på rotsystem och Round up som sista försök att åtgärda detta.

Vi bör grejer från husbilen så svetten lackar, ja det är varmt här nere. Innan sängen i natt, klockan 23.30 var vi ut och svalkade av oss i poolen. Varmt var det i natt, jag sov för öppet fönster, härligt.

I morse tog jag en runda med hundarna och vad jag smålog för mig själv...............

Grannhundarna stog vid sina staket och skällde på oss, mina ignorerade dom totalt. Förutom att de båda 2 kissade demonstrativt med enormt stolt kroppshållning och sprätte rejält efteråt som de ville säga... Vi hör er men struntar totalt i er.

Nyss gick jag runt campingen på strandpromenaden, fullt med folk på stranden och i havet så vi måste allt ner en sväng i em....

 

Nerresan gick utan bekymmer, åkte över till Danmark på Söndagen, vidare med färjan över till Tyskland där vi stannade i Timmendorferstrand ett helt dygn. Vandrade på strandpromenaden och hade det bra, ganska varmt var det ännu så inga vantar behövdes, mot i våras då det bara var busväder.

Efter det åkte vi vidare neråt och stannade på en rastplats i södra Tyskland. Vi sökte ett hål i staketet runt rastplatsen och fann det så vi slapp rasta hundarna utmed autoban.

Men efter ett tag började det lukta hemskt där i skogen och vi funderade om det låg ett dött djur i närheten.

Så kommer vi fram en bit till och upptäcker en POLISAVSPÄRRNING! Som tur var ingen kvar mera än banden och ett tält och kläder utslängda innom området.

Lukten var hemsk här, Janne gick under avspärrningarna och kollade lite medan jag spydde av den hemska lukten.

Snabbt gick vi tillbaka till bilen. Typiskt oss att springa på en plats där någon dött........ev blivit mördad. Jag hade lukten i näsan ett par timmar efter...


Nästa långstopp gjorde vi i Milau, vår andra favorit utmed vägen.

Milau, världskänd för den långa viadukten. Läs mera här

På hemvägen ska vi åka över där och stanna på den rastplatsen har vi bestämt.

När vi kom fram hit till Bolnuevo kollade vi mätarställningen, 112 mil mellan dessa platser

Hundarna klarar den långa resan utan klagan, det är bara när vi åker igenom stora städer som Lyon som Zita inte är riktigt nöjd. Lite mycket bilar och folk tycker hon visst och vill gärna putta på husse vare sig han kör eller ej. Hon tycker väl att vi kan stanna och gå när det ändå går så sakta................

Rozz däremot han talar klarspråk! När han känner för en promenad ser han ut så här... Vem kan missuppfatta detta?

 

På ett ställe såg vi en husbil som verkligen skulle ta priset som orginellaste skapelse..

Många promenerade runt denna Franska husbil för att studera den från alla vinklar och vråer...

På en rastplats i Frankrike, eller var det Spanien?????

Hur som helst, där hade de byggt upp en by med stenkojor och plåtgubbar och djur.

När Zita fick se denna plåthund blev hon livrädd. Hon skällde och bar sig åt. Folk runt oss hade hur roligt som helst och filmade hejvilt.

Efter en stund vågade Zita sig fram och plåthunden stog ju stilla så snart nosade hon den i baken.

Fortfarande stå den stilla så Zita går fram och nosar den i mungipan och då konstaterar hon att den faktist inte var något intressant alls....

Rozz däremot han såg den inte alls, trots att husse gick strykande nära förbi

   

I min kamera har jag massor kort som snart ska in i ett album, jag återkommer med en länk dit när det är klart.

Nu ska jag skala potatis, tror det får bli mos och grillspett- ala´ kokken på Merkadonna (vilket är typ ICA hemma)

Sitter på en Mc Dounalds och äter. Resan har gått bra ock vi har ca50 mik kvar. Varmt är det här nere i ,Spanien. Längtar ner till poolen och ett dopp och ett dppp i havet.

I går, Onsdagen den 4 okt var vi klara för avfärd. Jag satte mig på passagerarstolen och "TJONG" så smällde det till i baken på mig......... nja inte min bak förstås utan stolen jag satt på.

En vass pryl stack mig i rumpan, en fjäder?

Nästan nya bilen och stolen går sönder!

I panik ringer jag Tumbo verkstaden och de var så vänliga. Visserligen föreslog grabben jag talade med att jag kunde köra bilen så slapp jag sticka mig i baken.

Men jag sa att gubben är så smal så han gör det ännu ondare på  o:) 

Nå väl Tumbo verkstad erbjöd oss en akuttid så skulle de fixa stolen på ett eller annat sätt.

Vi åkte dit på natten för att vara på plats när de öppnade.


Som tur var så var det "bara" en stödskena som lossnat så på 15 min var det åtgärdat.


Klockan 08.oo satte vi oss i bilen i gen och startade vår resa.

Vi planerar ta kväller hyfsat tidigt i dag, sova på någon trevlig plats om vi hittar?

I morgon hälsar vi på min syster i Stenungsund.
Sedan åker vi vidare till nästa stopp som blir på Lördag


Jo, jag har bytt utseende på bloggen som synes. Det är ett foto på Spanska Mandelträdens vackra blommning.

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards