farna

Alla inlägg under mars 2012

Sitter i bilen utanför Mazarrons bibliotek och lånar lite internet. Segt som bara den men det går bara man har tålamod.

Bilen är nu så gott som fullpackad och bostaden har nästan bara innehåll som ska vara kvar.
Vi ska handla lite mat att inta på hemresan, sedan hem och frosta av kyl/ frys, städa av lite och sedan åker vi mot Frankrike och vidare mot hemlandet.

Uppdaterar så snart vi kan!

Här är det så varmt och skönt så egentligen har vi ingen hemlängtan men den ska väl infinna sig när vi börjar närma oss hemmet.


Ja, vi märker att Wodafone funderar på att vår tid är snart ute.

Ibland har vi internet, ibland inte. Vi har ju inte så många dagar kvar här nere nu (2 veckor ca) så blir vi utan internet så köper vi inte nytt utan då blir det så.
Därför en uppdatering redan nu ......... så släkt och vänner vet varför om vi blir tysta! Ni som ev behöver få tag på oss har väl redan mitt mobilnr? Skriver det inte här för det är hemligt nr för vi höll på att bli nerringda av telefonförsäljare.


Sedan sist?
Ja vi var på marknaden i Går. Det var lite annat sortiment än de gånger vi varit där förut. Riktigt roligt att gå där och titta.

Tex denna sidenhandlare....
  

Ja det var sidenblommor i överflöd, sprakande i alla färgnyanser.

Vid ett annat stånd såldes riktiga blommor, lika grant där men så mycket folk så fota var omöjligt.
Men jag var tvungen tränga mig fram och kolla om några nya pelargoner hittat till denna marknad. Jodå! Min blick fastnar på ett gäng lila doftisar, och visst ser jag även fjärilsprlargonen där. Det är en vacker pelargon som jag har stickling på även i år, jo jag har ju sån tur så jag springer ju på sticklingar lite var stans...
Som här på vår eftermiddagsrunda vid en soptunna, en hel hög med nerklippta stora pelargongrenar. Bara att plocka med sig.......

 

Men nu tillbaka till marknaden!
Kläder köper jag sällan här i Spanien. Visst finns det snygga i min smak men ofta så är det grälla färger, glitter och paljetter.

Inte alls min stil! Jag föredrar mörka murriga eller jordnära färger   
fast på bilden här under finns en jacka i min absoluta älsklingsfärg... den hänger under den vita kavajen.. men jag behöver ingen jacka så den fick hänga kvar!

 

När vi passerar dessa Bolivianer går min tanke till Izabella....... ser du de finns även här i Spanien på marknaden och de låter lika dant som de gjorde i Kopparberg   


Denna Söndag var kläder den största varan och vi som åkt dit för att köpa strumpor hade inga problem att hitta. 1 euro per styck fick vi våra för.

  

 Väskor fanns det flera stånd med. Vi blev lite fulla i skratt åt handväskan i förgrunden med en jättestor blomma på!

  

Själv köpte jag mig en solhatt. Dock ej med denna blomma på, jag måste hitta en sidenpelargon att pryda min hatt med. För en ros vill jag ju inte ha på min hatt  

 

Torsdagen packade vi våra Ryggsäckar och drog ut på en lång vandring igen. Det är allt tur vi har inbyggda stolar i dom så vi kan sitta ner och vila emellanåt.
Vi hade bestämt oss för att kolla hur det ser ut om man går ut på landet här så sagt och gjort. Vi vandrade iväg. Runt Vattenverket är det så prydligt stenlagda vägkanter


En stor kakeltavla på väggen vid Vattenverkets infart visar vad jag tror Mazarrons vapenmärke, eller är det vattenverkets, Autoridad del Agua som skylten säger? Mitt emot Vattenverket finns en liten sjö med skyddat fågelliv. Naturpark. Jag ska en dag gå dit med min bästa kamera och försöka zooma in djur som finns där, men tyckte inte den kameran var lämpad för denna långpromenad. Den är ganska stor och otymplig

   

Vi har nu vandrat 1 timma och satte oss en stund och åt frukt. Snart kommer vi ut på rena bonnalandet men här och var är det inhägnade områden med olika planteringar. Vi ser små blommande fruktträd, Tomatodlingar och vad jag gissar brysselkålsodlingar

         

Detta tyckte jag var ett intressant inslag i naturen. Vem har tänkt på att man kan spaljera upp gurkplantor över andra buskar? Att kunna stå upprätt och bara plocka Gurkorna!
Ja, nu var detta naturen själv som spaljerat upp detta bestånd av Gurkplantor men varför inte???

   

Så kommer vi till ett fält med massor minidrivhus. Ett var det hål i så jag fick min nyfikenhet stillad. De hade sått rädisor där i, det såg åtminstone ut som såna på bladen..

   

På en åker vid nerlagda sopstationen och ett litet hus som det står Aqua (vatten) på satte vi oss igen, nu har vi gått 2½ timma och är hungriga. Matsäcken består av Grillad kyckling, potatissallad och majs.
Hundarna släpps lösa medan vi äter för här är det långt till bilvägarna. Man kunde ju tro att Rozz skulle vara trött efter så lång promenad i solvärmen men efter att druckit vatten så drog han iväg och kollade in omgivningen. Zita däremot stannar troget vid matsäcken. När Rozz kom på att vi åt kom han och inväntade att få diska matbyttorna.

   

Så går vi vidare, rakt fram och kommer ner till Bahiastranden. De gamla radhusen som det sägs en dag ska rivas. De som bor där har fått ett kontrakt på 50 år och när den tidsfristen gått ut måste de flytta. Stranden ska vara ren från hus i framtiden. Inga av dessa gamla hus kommer att renoveras så standraden är mycket varierande. Framför ett av husen finner jag ett vackert motiv, en gammal lerkruka halvt nergrävd i sanden, förövrigt ett mycket vanligt inslag här nere, halvt nergrävda, lutande blomkrukor. Praktist för kommer det regn blir ju inte krukan dränkt

        

Vi vandrar vidare utmed stranden, ser ett gäng ungdommar som sitter och röker vattenpipa (om vattenpipa kan man läsa här) De har 2 stycken och de är rena prydnadssakerna. Vi är lite osäkra på om det var något drogrelaterat så vi snabbade oss förbi. Man vet ju aldrig vad som kan hända om man glor för mycket. Ungdommarna skrattade efter oss, ved det nu kan betyda?

          

Så ser jag detta lilla blå/vita hus och det passar perfekt med ett besök där efter 4 timmars promenad.

   

Vi vandrar vidare och snart ser vi Bolnuevo framför oss igen

 

Zita vräker ut sig på soffan medan matte tar fotöljen och lägger upp fötter med rosa foppatofflor på pallen och så knäpper vi på en av de filmer som vi fick med oss från Izabella och Andreas. Vilken tur att ni ungdommar gav oss dom för vad annars skulle vi gjort när internet inte fungerade. Vi såg nya ÅsaNisse filmen med Kjell Bergkvist och filmen om Cornelius Wreesvijk för 3 dje gången -:)

   

Ja, nu blommar lavendeln uppe i som jag kallar det "Lilla Lavendeldalen". Det finns ju en stor med långsträckta ytor av lavendel. Dock var vi bara upp i bergen hemma och där finns en klippskreva som är full med blå Lavendel som doftar av bara den...

     

När vi kommit upp från klippskrevan har vi en rejäl utsikt....

 Det är inte så lång väg, hemmiofrån och tillbaka hem tog det bara 1½ timma.

       

På hemvägen går vi över en äng och där står nu vårens blommor i full skrud!

        

       

Tur vi hann hem! När vi precis kommit innanför dörren stannar Brevbäraren utanför oss. Här åker dom på gula mopeder och har Gul hjälm och gul jacka på sig så att det är Postmannen råder ingen tvekan om.
Vi trodde vi fått ALLA papper redan på att vi äger denna bostad men det visade sig att han hade ett brev från myndigheterna som skulle lösas ut.
Brevet innehöll papper som liknade lagfarten så nu råder ingen tvekan. Nu är detta vårt Spanska hem!


     
På Tisdagen tog vi husbilen och åkte in till Puerto De mazzaron för att handla.
men först tog vi en timmas promenad med hundarna, nere i hamnen och inne i Po. d  Mazzaron.
Det var en blåsig eftermiddag och totalt folktomt nere vid alla matställena nere i hamnen. Här som annars brukar vara rätt gott om folk. Men man sätter sig ju inte på en uteservering i halv storm   

           

När vi traskade runt i Centrum stannade vi framför skyltfönsterna i en affär som enbart hade prylar med tanke på havet.....

Jag såg en glaskula med något blått innuti som var så fin så jag skickade in Janne att fråga vad den kostade. Nu var den kantstött fick Janne se men det fanns en till........ Den föreställer koraller och fiskar och den var lite större än den blå och denna väger bly.

Men den pryder nu sin plats i nyinköpta bokhyllan

          

  Väl hemma igen och med all mat inplockad så var jag ganska mör i kroppen så efter maten blev det sängläge. Först i solstolen med Zita bredvid på sin hundfilt

     
Sedan gick jag in till sängen och tog datorn på magen. Jag hjälpte Kia lite med hennes nystartade Blogg. Vill du hälsa på där så klicka på hennes banner.

   
Sedan lekte jag lite med paint Shop Pro


 

Nu ska jag sova, imorgon är en ny dag och vi har funderingar på att packa ryggsäckarna och gå en promenad. Ner mot vattenverket, Fågelskyddsområdet, se om det är några djur där... fortsätta ut på landet och hoppas inte hönsen springer ut på vägen när vi kommer med hundarna (som de gjorde när jag cyklade där)

  Allt närmare kommer dagen vi ska ge oss iväg på den långa hemresan.
Men inte före 24 Mars i allafall för den dagen är det möte i bostadsföreningen som här nere heter Community.

Några som däremot redan är på väg hem är Ingemar o Eila som tittade in hos oss på hemvägen. Dom finns bland mina länkar under rubrik Husbilsliv. Jag kikade in på deras blogg nyss men de åker bara, uppdatera har de inte tid med  

Vi har även haft besök av vänner från campingen.

   

Vi har sommar här nere nu. Dagarna är så varma så jag har blivit tvungen att flytta matbordet till andra sidan på terassen. Det blev omöjligt att sitta och äta i solgasset.

Bostaden har blivit döpt sedan sist. Vi har sedan vi köpte lekt med ord och tillsist fastnade vi för Casa Keja för uttalet blir så läckert på Spanska. Eftersom K utalas med che- ljud och j som  ch  så blir det .....casa gecha. Jodå, vi Googlade på ALLA språk och det betyder inget. 

Hade ju varit skämsigt om det betytt toarulle eller så på något språk   

Våra slappa dagar fortsätter. Tur vi har hundarna som måste ha sina promenader
Vad vi blev fulla i skratt för någon dag sedan. Detta är någt man ALDRIG lär få se hemma i Sverige? Lokalpolisen Policia Lokal är i städtagen och polerar vägmärken

En dag tog vi en promenad i Flodfåran. Rozz älskar detta för här finns det kaniner, det är bara det problemet att de rackarna bara försvinner ner i hål i marken hela tiden...
Medan Rozz letade Kanin så fann jag en mycket vacker blomma. Påminner mycket om våra Lupiner!

 
Vi går ofta nere på stranden, det är så mysigt med ljudet från havet.
Efter ett kraftigt nattregn hade en stor fåra grävts ur från gatorna och ner till havet.

   
Sandstranden här är milslång så man kan ta en riktig långpromenad här

    

Sedan kan man ju stanna till och ta en Glass, öl eller kaffe. Vi valde glass, det fanns en strut som var sockerfri. Nej, den var inget vidare god så det blir ingen mera sådan. Men ovanför våra huvuden satt Gråsparvarna i rad uppe på halmparasollet och väntade på smakprover

 
Vi går vidare, en sväng upp i bergen. Jag ser att Nävan nu blommar, denna ser man verkligen att den är släkt med pelargonen, bladen är så lika och denna näva har stjälk som växer uppåt precis som en pelargon

     
Uppe i bergen har vi en vidunderlig utsikt. Vi ser även husen där vi bor, jag har satt en pil där, syns om man klickar på kortet och gör stor bild

Vi går ner mot Sandformationerna igen och på hemvägen kikar jag in i blomsteraffären. Hon har fått in något som ser ut som Tagetes i bladen men på doften känner jag att det inte är denna blomma. Själva Blommorna var otroligt fina. Nej jag köpte inte.......

    

Så är vi nere vid Bolnuevo Marina igen och går Calle Mistral hem.

 
Medan jag fixar mat så ligger hundarna på köksaltan. Det gäller ju att vara i närheten av köket under matlagningsprosessen ifall nåt ramlar på golvet. Där ute har vi som förråd och en stor låda som vi har grönsakerna i. Den kollar alltid hundarna för ibland ligger det morötter däri och sånt kan man ju knapar på medan matte vispar i  grytorna. Sedan sitter vi på poolaltanen och äter medan vi tittar ut över innergården med de 2 poolerna, en för barn och en för vuxna.


På Framsidans terass har jag mina pelargoner som nu blommar så fint. Synd att vara tvungen åka hem snart, de mådde nog bäst av att stå kvar så här.

 
I går lade janne sista handen på det vi köpte på Ikea. Det blev en enkel bokhylla vit med svarta hyllor och skåp till den tomma köksväggen där förut enbart tvättmaskin stog. Härligt att få mera ytrymme. Det första skåpet använder vi till skafferi det andra bredvid TM ska kastruller mm få bo i.
Jag fick även med mig ett överkast till min säng  

           
Hundarna får fnatt en stund var kväll då de rusar runt på terassen och busar. Vi har ett hörn med grus där. En dag ska vi lägga trätrall där har vi tänkt oss för vi ska inte plantera något. Det räcker gott åt mig med blomkrukor med pelargoner i

        

Parken utanför Csa Keja har vårstädats. De var här med en kranbil och sågade ner döda grenar på palmerna och städade undan så nu är det riktigt fin utsikt från Terassen.

          
Grannen har låtit renovera massor, de har målat om både ute och inne, låtit mura sig en öppen spis och fårrådsbyggnader. Så vi har haft mycket att titta på när vi slappat ute på framsidans terass

 

Nu är det dags att återigen gå med hundarna. Sedan får vi sätta oss ute och ta en kopp kaffe i solnergången.

Hasta pronto (på återseende)

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards