farna

Direktlänk till inlägg 15 juli 2011

Doggar i Blåbärsskogen

Vi har blivit med vimpel. En sån där med ett blått och ett gult fält! Inte ett kors för det har Österberg,  grannen längre ner på gatan.

Men först köpte vi ny lina, den gamla såg inte tillförlitlig ut -:)

Våran flaggstång är en gammal av någon metall, en gång vit, numera brun o vitspräcklig. Den är extra hög, Byggmästarhuset fick tillåtelse en gång att ha den högsta i byn och visst är den rejäl... 


När den var uppe på plats så syndes den uppe vid stora vägen


Min pelargon P.x Caffrum Diana som var med oss till Spanien i vintras och fick stå ute där och växa till sig är nu enorm och översållad av blommor!  Nä, den får inte följa med i höst men en liten stickling ska få göra det.


På kvällen syndes det verkligen att det var omslag i vädret på G. Himmlen var otroligt färggrann och vacker.

  




På natten sedan vaknade man av regnets taktfasta trummande mot fönsterbrädan. Så i dag slapp jag vattna. Men mina pelargoner behöver nu en period med strålande solsken, de börjar visst förbereda sig för höstens svalare nätter och gå in i vila.

Bladen blir gula och de dricker inget vatten

Jag vill verkligen inte ha höst redan nu, i mitten på Juli !!!!!!!!!!  ????


På eftermiddagen i dag, Fredag, upphörde regnet och vi längtade ut.. In med hundarna i husbilen och så åkte vi till våran favoritskog.

Lite konstigt var det att vi inte stannade där vi brukar utan rullade vidare på skogsvägen där vi brukar vandra. Jag hörde på Rozz, han som brukar tokskälla när vi svänger in här.... ett skall blev det sedan stog han på soffan och bara tittade. Vad gör dom? Ska dom inte parkera?.

   


När vi sedan kommit så långt det gick med husbilen och jag öppnade dörren då for de ut, hundarna, som de hade eld i baken.


Jag tog min lilla pall under ena armen och en plastburk i den andra och gick ut i skogen och satte mig i en Blåbärstuva. Janne stannade kvar i husbilen och slappade. 


Nu fick jag allt ångra mig att jag visat dom på att Blåbär går att äta! För varje tuva jag hittade med stora blåa bär så kom 2 fyrbenta pälsklingar och naturligtvis skulle de vara där mina händer var och äta! Plockade jag på en annan tuva så kom dom där med sina stora käftar och rensade rent på ett nafs.

Jag log mest åt deras förehavanden, utom när Zita flera ggr försökte sticka ner nosen i min burk och äta där....




 


Eftersom jag inte fick så många med och inte ville ta blåbären där deras käftar plöjt fram så fick jag bara ihop 1½ liter.
Ja undrar just hur deras bajs kommer att se ut i morgon?????  


Har jag orken så ska jag åka tillbaka och plocka mera för än så länge fanns det ganska gott om dom på vissa tuvor. Men de tuvorna var utspridda så jag tror att någon annan varit där före mig 

  

   

 
 
Gunnar

Gunnar

16 juli 2011 06:24

Ha,ha

får du inte ha blåbären i fred! Och det lär ju vara dåligt med dylika i år.

Kul med pellisen som artat sig så bra.

Nej det är inte höst än. sommaren kommer i full skala om nån vecka ska du se.

Trevlig helg!

http://carlstedtfamily.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

16 juli 2011 08:03

Så härligt med nyplockade blåbär!
Att hundarna är så förtjusta dem, men blåbär är ju så nyttigt, så det måste vara bra för dem. Hoppas att du får ihop lite mera bär.

Ha en riktigt härlig helg i blåbärsskogen!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Sita

Sita

16 juli 2011 08:05

God morgon. Idag är det gårdsloppis i Gammelbo, det börjar kl 10. Såg här oxå att blåbären mognat, har några tuvor vid postlådan. Kram

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Gunilla

Gunilla

16 juli 2011 21:24

Jag har sagt till min sambo att vi måste ut och kolla efter blåbär. Minns för en hel del år sedan, ngn gång på -80 talet när jag bodde i sthlm, så var jag iväg till ett ställe där det fanns gott om blåbär, gissa hur mycket jag plockade? Jo, tro det om du vill, men jag minns att jag hade tre st 10 liters hinkar med mig, så det blev ungefär hela 30 liter blåbär :)
Undrar om det växer lika mycket blåbär där i dag, som det gjorde då.
Minns på ett ungefär vart det var, i den där skogen. Det var en bra bit att gå innåt där.

Ha en fortsatt bra helg.

Kram/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

16 juli 2011 22:51

Oj, vilken fin bild på den otroligt vackra solnedgången
Ja, det har verkligen blivit kyligare nu och regnigt
Hoppas verkligen solen och värmen kommer tillbaka snart...för än vill vi inte ha höst...
kram

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
Margit

Margit

6 augusti 2011 22:10

Jag KÖPTE rensade blåbär för några veckor sedan.. för 40 kr/kg...En taijländska som plockar. Mycket bekvämt och slippa gå ut i skogen själv...
Kram!!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards