farna

Direktlänk till inlägg 19 september 2010

Vilket drama i skogen

På förmiddagspromenaden i dag föreslog Janne att vi skulle ta en skogstur och titta efter svamp. Vi gick utmed stora vägen ca 15 minuter sedan hoppade vi bara in i skogen.

Döm om min förvåning då vi genast ser en massa kantareller! Nu blev det inte så mycket i påsen som jag trott så vi fortsatte in i skogen.
Vi hittade en och annan lite utspritt, mycket mossa som var uppriven så troligen har någon gått där före oss. När vi kom i närheten av stället där man kan parkera i skogen så så vi en bil som åkte iväg så då tänkte vi att de tagt de flesta.

Nu sken solen och vädret var skönt så vi strövade runt lite där, fortsatte hitta en eller 2 ibland.

Så kommer vi på en plats med en 10-20 st på så då blev man ju sugen på att gå längre in i skogen.

Inte en svamp så långt öat når men vi vandrar vidare.

Så plötsligt!

Jag har aldrig sett så många!

Vi rensar rent och går en bit till, det blir bara flera! Stora fina och rena efter regnet som fallit.

Vi förflyttar oss några steg och hittar nya!

Fattar inte hur det kan vara så många just här......

 

Men snart förstår vi!

 

Först ser jag Zita jaga en geting.

Jag går till henne och drar bort henne därifrån. Flera getingar kommer, vi blir omringade och Zita får flera stick. Tillslut kopplar jag henne och bara springer med henne på släp.

Janne är en bit ifrån och plackar i godan ro.

Så känner jag att det bränner till på höger sida på halsen så de jäklarna förföljer mig och Zita där i skogen.

 

Jag ropar på Janne som tar Rozz med sig och så börjar vi gå mot stora vägen

Oroliga är vi, Zita flämtar och låter som en astmatiker

 

Efrter en halvtimmas promenad är vi hemma, Zita bara går och lägger sig men får inte ligga ifred, vi lockar henne till olika rum med godis för att se om hon är ok.

Samtidigt börjar jag bli dålig,  40 minuter. Först börjar det klia nåt jävelusist i vänster hand.

Sedan svullnar höger hand lite, får som kuddar på den och den sätter igång att klia den med.

Sedan kommer ett rejält illamååend och jag blir vit i ansiktet säger Janne men röd runt munnen. (jag känner att jag svullnar lite på läppen)

Nu ringer jag 112.

Frågar om det är allvarligt och hur det blir om det blir allvarligt osv. De tycker jag ska åka till Fagersta lassarett, ha mobilen med ifall jag får svårt att andas.

Men vi kommer inte iväg för lite senare känner jag att illamåendet lättar, vänster hand slutar att klia, det börjar nog släppa.

Samtidigt har vi en dålig hund, funderar på att åka till Strömsholm ist.

Janne tar ut henne på en kort promenad för att iaktaga henne, de står och pratar med grannar, inget ansträngande för Zita alltså. Janne får veta att grannen varit ute i skogen och plockat svamp dom med och deras lilla hund (taxstorlek) fick 5 stick utan att påverkas alls

Efter en timma piggar Zita på sig, snabbt som att slå av en strömbrytare



Själv mår jag allt bättre men nu när färgen återvänt, magen är nästan ok och händerna slutat klia.........

Nu har jag fått fulla bålen med nässelutslag så jag väntar ännu på att bli helt ok

Det har nu gått 3 timmar sedan sticket

Fattar nu varför det var så gott om svamp just där!!!!!!!!

Undrar hur många folk som blivit stuckna av de små odjuren med bo bland massor kantareller?


För övrigt så håller jag i stunder då jag inget annat gör, på med Lektion 8 på Skagra.

Än så länge har jag gjort juleljus i 2 modeller, jag har 2 andra sortes ljulgransljus jag gjort att sätta på en slinga eller nåt.

Granslingan har jag oxå gjort själv, gjorde en bit granbarr som jag sparde som tub. Den tuben blev jag nöjd med

 


Sedan skulle man göra levande ljus, det har jag gjort förr men inte på detta sätt. Mycket bra (använde Precent Sharpeverktyget droppe i 3 upplagor, vred lite på första och sista

          

Den i mitten är helt efter beskrivningen, den andra 2 har jag lekt lite ytterligare    med

 
 
Camilla "Lillagul"

Camilla "Lillagul"

19 september 2010 17:00

Var ju inte konstigt att där var så många Kantareller kvar :)
Tur att både du o hunden slapp åka iväg till sjukhus i alla fall.
Jag o en kompis var o plockade Blåbär för en himla massa år sedan o kunde inte begripa varför någon lämnat alla dessa stora fina Blåbär kvar just där ??!!
Men det var av precis samma anledning som med era Kantareller = Jordgetinbo.
Vi klarade oss undan stick , men jisses vad vi kutade :)

http://camillalillagul.blogspot.com

 
Ingen bild

Marie-Louise Grimlund

19 september 2010 17:22

Hujedamej ! Nu drar jag mig ännu mer för att gå ut i den stora skogen.Först fästingar och sen då jordgetingar, knott och en del mygg, såg att en grävling varit i närheten och grävt sina latringropar.Tur att Ni överlevde.

 
Ingrid

Ingrid

19 september 2010 17:25

Det må jag säga blev en strapatsfylld svampplockning. Tur att ni slapp söka vård du och Zita!

Vilka fina ljus du gjort det högra är riktigt realistiskt för det ser nästan ut som om det är en rökslinga i det.

Ha en fin fortsättning på söndagskvällen!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Margit

Margit

19 september 2010 17:42

Kerstin, VILKEN situation...både med dej och hunden!!! Kunde slutat RIKTIGT ILLA det...skönt att det avtog...och att ni båda känner er piggare nu, om ej ännu helt återställt ännu.
Ja det var säkert getingarna..som gjort att INGEN plockat svamparna DÄR..säkert många fler som upplevt liknade..med bett...av getingarna.
Tur/bra att det är några dagar tills på torsdag, då vi alla hoppas på att vara friska o krya, så att vi kan åka till "VÅRAN LOVE"!!!
Har nu jobbat mina 4 nätter oich vi varit på 2 fördelsdagsfirande, igår o idag...
Ja vi hinner höras några flera ggr..inann vi åker. Och jag avvaktar "färbeskrivningen"...och hör av mig så fort jag fått den...
Krammen min kära vän!!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Gunilla

Gunilla

19 september 2010 19:30

Oj vilket äventyr när ni skulle plocka svamp. Kan det har varit jordgetingarna som blev skrämda kanske? Hemskt iaf att ni blev jagade av getingarna på det sättet, usch!
Det kan ju vara förklaringen till att dom andra hade åkt iväg.
Ja man blir rädd ibland när man är i skog och mark, man vet aldrig vad man träffar på för tryper av *kryp*
*ryser*
Ska väl iväg snart och plocka slånbär, men som tur är växter inte dom innåt ngn skog, utan växer mer vid ngn gångstig. Hoppas jag får plats med det i frysen bara, har ju så fullt med äppelsaft nu.
Kram på dig
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Marketta

Marketta

19 september 2010 19:44

Jösses, vilket äventyr. Tur att ni klarade er genom allt utan några besök vare sig på akuten eller Strömsholm. Vi har varit och plockat trattisar idag, 4 hinkar blev det.

Ja, vi är hemma på söndagen på eftermiddagen. Lizzie och jag skall på kurs på kennelklubben på söndag, men enligt schemat skall vi sluta kl 13. Sen blir det väl lite snack, innan vi åker hem.

Kramizzar
Marketta

PS. Skickar ett mail med tel.nr och adress.

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

 
Anneli

Anneli

19 september 2010 19:44

Men vilken dag ni har varit med om. Usch för getingar. Jag hoppas verkligen att ni mår bättre nu och att ni snart är helt OK igen.

Alla är välkomna till Hunduddens Träningscenter. så har ni vägarna förbi så ska ni absolut göra ett besök.

http://metrobloggen.se/5generationer

 
Sita

Sita

19 september 2010 20:31

Kom ihåg detta att du måste söka vård snbbt om du blir stucken igen. Inget att leka med. Har en kompis som har allergi, hon har tio min på sej till sjukhus. Kramar

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

20 september 2010 14:52

Läskigt med din allergi reaktion på getingsticket,
och skönt att det gick bra och att du inte heller behövde åka in till akuten.

Jätte-fina bilder du har gjort på Skagra.
Skulle vilja så att leka i Animation shop igen, men vågar inte installera det på min dator.
Ha det så gott
kramar

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
Gunnar

Gunnar

21 september 2010 14:24

Oj Stackars er! Vilken tur att det gick över. Getingstick är inte att leka med. Jordgetingar, vilket jag antar att det var, är väldigt aggressiva. Det vet jag av egen smärtsam erfarenhet.
Kantareller finns det gott om men nåt Karl-Johanår är det inte.

http://blogg.aftonbladet.se/5859deckare

 
Sita

Sita

21 september 2010 14:56

Klart jag ska bli bättre till marknaden, får ju främmande då oxå. Har tagit två bajsprover nu. Ett kvar tills imorgon. Hoppas dom hittar vad som är fel. Kram

http://siitasblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards