farna

Alla inlägg den 19 juli 2012

Länge sedan jag uppdaterat min blogg men det har sina orsaker i att jag absolut inte haft ett ord att skriva för gnälla är ju inte kul. Jag har med andra ord haft rejält ont ett tag.

Men denna vecka har vädret blivit bättre och så har även jag blivit...


Denna sommar kommer jag mest minnas av dessa moln som ständigt tonat upp sig i horisonten. Ett städ bildas, det betyder att det snart blir regn

Så mörknar himmlen och oftast har jag varit på promenad då och blivit dränkt av vatten från ovan.

Muller har vi hört i fjärran men ännu har inget åskväder gått över Färna, men ett strömavbrott på ett par timmar har vi haft.

Rozz gillar INTE åskmuller, han går in då och stannar inne med förebrående blick när man kommer in och möter hans ögon. Det är som han säger, varför låter det så illa, vad håller ni på med ???

Zita däremot är ju vakthunden nr 1. Är vi ute då måste hon ju offra sig och vara med trots att hon inte gillar läget. Hundarna hör före det mänskliga örat att det är ett åskmuller på gång, de stannar upp och bara tittar åt det hållet.......

Ute är åtminstone husse mycket för han har börjat med grunden till mitt Pellishus. Det ska gjutas 8 plintar och det är ett evigt mätande för de bör ju stå på samma nivå och eftersom tomten sluttar så är det lite pillrigt att få till det.

 

Ett fynd har vi gjort i jorden, en halvmeter ner låg en grej som inte såg ut som en sten....


Efter en dust med diskborste och diskmedel visar det sig vara en glaskork!
Hur gammal den är kan jag inte gissa men huset byggdes 1948 och jag antar att korken är äldre för man lägger inte på så tjockt lager matjord som det var ovanpå denna.

 

Jag har en Bodaforskaraff utan kork så den upphittade passade bra där

 


Regnar gör det ju så fort Janne burit ut de saker han behöver för att gräva för och gjuta plintar. När han tagit in allt igen är det uppehållsväder.. För att hela tiden upprepas..
Vis av erfarenheten har han nu Volvocombin står där så han fort kan slänga in det som behöver skyddas för regn och slippe ha cementpåsarna ute i blötan.
Det regnar så inni nordens mycke så dimmorna dansar redan ute på gatan utanför vårt hus, dansar ner mot åkern som ligger inbäddad i vit kraftig dimma var och varannan kväll

 


Under denna regnperiod har mina pelargoner inte mått så bra, deras blommor blir bruna och fula. Det är bara de jag fick med mig hem från Spanien som stolt blommar vidare utan att skadas mycket av vätan uppifrån. De bara skakar av sig och blommar vidare. Jag har några stycken nu

 

Det är en hängpelargon med blommor som är vita på baksidan och orang på framsidan av blommorna, mycket vacker kontrast bildas här på varje blomma.
Det är en ljuslila hybrid, hängpelargon
Det är en mörkröd hängpelargon

Det är 2 stora pelargonbuskar, en knallröd och en rosa

och årets nyförvärv som växer så det knakar men ännu ej blommat. Jag har sticklat den och har gett en till Marietta i min Facebookgrupp (Hundar, katter och Pelargoner) och har själv moderplantan och en liten.
Blomman var mycket mörk och enkel, av samma typ som Surfina, ja det är en Engelsk så mycket vet jag att dömma på blad och blomma. Det är den med stora blad på bilden här under...


Pellishusgrunden är snart klar för grus. Sedan blir det att bygga upp stativet som glaset ska monteras in i. Detta blir fyrkantigt och 14,8 m2 så det är tänkt som ett inglasat uterum

 


De senaste dagarna har vädret blivit bättre, det har blivit varmare och min rygg har varit snällare så jag har tom orkat ta mig till skogen. Så mycket Kantareller som i år har jag då aldrig förr sett!!! Hoppas bara att ingen hittat MITT ställe för jag tyckte faktist de var lite små? Ingen riktigt stor alls, alla var ca 4cm i dm. Har någon varit där redan..........


På Kvällen blev det ju Kantarellomelett, smaskens


Som tur är denna regniga sommar utan pellishus så har jag 2 altaner under tak. Här på Farstukvisten har jag mest alla små sticklingarna.. Varmt och gott i eftermiddagssolen - när den skiner


Utmed staketet i hundgården har jag de stora Spanska pelargonbuskarna som ännu ej blivit så där rejält stora eftersom jag klippte ner dom och sålde sticklingar av dom i våras... Men dom kommer

 


Altan på baksidan av huset bjuder på mera blomsterprakt, vissa når nu över staketet.

 

Hyllorna längst ner, vi var tvugna sätta upp skivor provisoriskt för Nordanvinden låg på så de stackarna bara blåsta omkull eller ner på golvet. Nu står de skyddat och trivs. Alla blommar inte ännu men de har knopp och jag väntar spänt på att få se hur de ser ut i verkliga livet

 


Utmed hela verandan har jag balkonglådor står och de är nu fullt utslagna, det är Jazz, Americana White Splach improved och Sil Pac Toscana Baldo i denna låda, Jazz är inte till sin fördel på bilden, rätt färg syns i knopparna bakom blomman

 


Här har vi den läckra Spanska hängpelargonen med orang blomma som har vit baksida, se så läckert spräcklig blomma är

 

Baksidan på den Spanska hängisen...

Pac Tom Cat, riktigt mörkröd skönhet

 


Sist men inte minst. Disponenten från Grängesberg! Den var pytteliten när den kom till mig men växer och frodas, den grenar ut sig rikligt så den blir allt mera busklik. Det blir verkligen spännande att se blomman för den finns inte att söka på och få fram på internet. Den ska vara en gammal doftpelargon som funnits i Disponentvillan i generationer, utsmugglad en dag av en piga och nu börjar den gå ut i vida världen genom efterlevande till denna piga.
En blommande Disponent ska ha förevisats på en pelargondag i Dalarnas distriktförening för Svenska Pelargonsällskapet och den ska förekommit i stora föreningens forum utan att någon pelargonkännare känt igen den som en redan känd sort.

 

Den gångna tiden har varit ganska lugn här, den kommande blir det mycket som händer.
Det börjar nu på lördag, sedan är måndagen inbokad, onsdag och fredag. Veckan därpå kör vi vidare med inbikat Måndag och helgen därpå är fulltecknad och .. ja jag kommer inte att ha bloggtorka ett tag framöver.
Sedan den 2 September har jag Öppet hus här med Pelargonrea och Loppis


Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards