farna

Alla inlägg den 6 september 2010






Lördag och Söndagsförmiddagen använde jag till att ströva runt i slottsskogen och parken här. Ett underbart område att röra sig i och att dömma efter trängseln på parkeringen så har flera än jag insett det.

Om du vill så kan du läsa om Slottet här

Annars, se på mina bilder och ta del av det lilla jag kan efter 40 år som Västeråsare -:) 

Jag minns att min son var här med sin skolklass som barn, de övernattade och mitt i natten väcktes de för att gå ut och möta slottspöket, "vita damen". Tyvärr visade hon sig inte denna gången för ca 30 år sedan.

 

När man närmar sig Engsö slott får man åka genom en alle´ som är så smal att 2 bilar ALDRIG skulle kunna mötas. Därför har man låtit bygga ett extra körfält för bilarna som lämnar slottsområdet. Men på vägen dit får man åka här


Så ser man då slottet, ett fyrvånings hus som är fyrkantigt. Bredvid finns ett av flera hus som inringar slottet och ger det dess vackra innergård, vill du se en översiktsbild så finns det här på deras egen hemsida

    


Gillar du spökhistorier och sägner så kolla här på Engsös spöken

Brita Bååt här

Trollstenen här

Kedjan  här

Länkar från http://www.engsoslott.com/

 

Mitt första mål blir att gå till det som skylten kallar  för  "utsiktsplatån"

För handikappade finns det bilväg dit och vi vandrar ut med den smala grusvägen. Enorma ekar står lite här och var. Man förstår lätt att denna miljö fått stå orört i många generationer. Här har enbart vårdats, ej röjts i onödan.


Det öppna landskapet sköts av levande djur och mina hundar blev mäkta intresserade när en enorm koflock sprang över en skogsbacke


Efter en stund kommer vi till en jättegammal trädgård, Aldrig har jag då sett så gamla fruktträd. Om Dahlins trädgård hittar jag en gammal anteckning som säger att kung Carl den X1 stridshäst Brandklipparen, ligger begravd under en sten här. Denna häst var en gåva av en Finsk Bonde.

Bonden hade efter denna gåva till kungen åtnjutit åtskilliga förmåner för sin gård. Här läste jag detta  


Utsikten från Dalins berg var inte dum alls


På toppen av Dahlins berg finns resterna kvar av stenmuren han ska byggt själv. Hittar dock inget om när denna man bodde och verkade här



Längst bort på Dahlins fruktträdgård finner jag denna bro av dags datum som vi vandrar ut på.



Vi kommer nu ut på den "utsiktsplatå"  som vägen ledde till. Hundarna börjar genast dra för att få gå uppför trappan till tornet och jag säger inte nej.

Här står vi nu och tittar ut över Mälaren.

(Det var här vi var när du ringde Margareta -:) Vi går nerför trappan igen och så satte jag mig vid bordet och tog telefonsamtalet

Bordet på platån som även en handikappad kan ta sig fram till, du kan läsa att det går bra  här om du vill

 

 


Tillbaka på slottets ägor närmar vi oss Ingången till Prästgårdsrundan och Grevens väg. I dag nöjer jag mig med Prästgårdsrundan

  

 

Det är sannerligen mäktigt att gå under denna slottsallé med de hamlade träden. Jag sökte på nätet på ordet hamlade träd och fick då veta att detta var något nödvändigt förr för att få vinterfoder till gårdens djur och var ett sätt att få sin gård att fungera.

Att man med några års mellanrum beskar träden för att i första hand ta tillvara lövkärvar som vinterfoder åt djuren. Vanligtvis hamlades askar och lindar.

Alltså de vackra alleérna var något man fick på köpet så att säga



Ett litet träd med stark livsvilja, jag var bara tvungen låta det vara med i Bloggen

  


Prästgårdsrundan avslutas naturligtvis vid kyrkan där slottet syns i bakgrunden


 


På Söndagsförmiddagen var vi tillbaka och gick Grevens stig som den oxå börjar med vandring genom slottsallén med de hamlade träden.

Sedan blir det omväxlande äng och lövträd

 

ned till vattnet där det finns sköna hällar för rast och utsikt

 

 

Därefter vänder leden in i blandskogen med fin vegetation

 

och så kommer vi åter till ett lätt skogsområde och möjlighet till vackra vyer innan vi är tillbaka vid slottet.
Nu behövde jag besöka en toa och det var nog det finaste jag varit inne på. Ett gammalt gulligt, fyrkantigt trähus


  

Som avslutning på min utflyckt så tog jag bilen och åkte längst ut på ön Ängsö till Långholms brygga. Där går båt in till Västerås centrum, men man måste visst ringa och beställa om man vill åka.





  


Nu bar det sig inte bättre än att det nere vid bryggan stog en skylt med LOPPIS på.

Jag gick dit och tittade.

Så blev jag med

   Reservglasskålar till min gamla sillrondell

    Ännu en gammal blomkruka, har en likadan tidigare från Jannes mormor så valet var lätt. De är presis lika, men med andra blommor på

    Dessutom, en glasfigurin med en tik och 2 valpar till min hundsamling

Ock sist men inte minst 2 baden baden dynor i nyshick

Allt för 100 kr

 

Efter att i Fredags tagit in så många pelargoner som det gick och ställt de andra under "täcke" så packade jag in min och hundarna och åkte till Janne som sov efter nattskiftet i husbilen på parkeringen vid jobbet i Västerås.

 


Vi åkte iväg i min bil till Skiljebo och tog en pizza, sedan tillbaka och hämtade husbilen som Janne fick köra. Så for vi i varsin bil till Ängsö Camping (

vill du besöka deras hemsida så klicka här )

 

Janne fortsasatte med sina nattskift så vid 17.oo tiden åkte han till jobbet och kom hem och sov i husbilen vid .7.30 varje morgon. På förmiddagarna då han sov var jag och hundarna och strövade runt i skogarna och slottsparken till Engsö slott och jag har massor fina kort som jag ska sätta in snart därifrån. Ska bara bearbeta dom lite först

På kvällen när Janne jobbade så satt jag och läste instruktionsboken om husbilen

 


Inte så att jag säger det högt men jag håller med Janne om att "varför måste allt vara datastyrt? Jag vill ha en knapp att trycka på och då händer det jag förväntar mig, som det var förr innan datavärlden styrde allt".

 

Nu fick jag i allafall igång backkamera, radio, cd, klocka mm. Sedan stängde av den för natten och lade mig att sova.

Mitt i natten väcktes jag av ett larm, tydligen hade jag haft spänning ändå på skärmen som styr allt för bodelsbatteriet var nästan urladdat.

Släcka så mycket spänning som gick och hoppas på det bästa.

 

På em dagen där på tog vi en tur med husbilen för att ladda batteriet och jag övningskörde. Den är otroligt lättkörd trots sina 7½ meter.

 

Så åkte Janne och jobbade Lördagsnatten och jag fortsatte plugga in från instruktionsboken

 

När kvällen kom och jag satte på instrumentpanelen för ström inne ser jag att det varnas för dåligt batteri igen.

 

Jag sätter på pannan och är säker på att allt kommer att funka för vi har ju laddat batteriet genom att köra en sväng.

 

Vid 24.00 vaknar jag av en långdragen ljudsignal och sedan slocknar ALLT utom kylskåpet.

Pannan med!

Jaha, jo, jag hade läst att den ska göra så istället för att dra ur ALLT ur batteri för ett totalt tomt kan bli felaktigt.

Så jag somnade om.

Vaknade vid 06.oo och frös så inninordens. Frost ute, frost inne---  nja inte riktigt men kallt var det.

Alla sov på campingen, utom jag som satt där och körde bilen på tomgången för att få upp värmen -:)

  


På Söndagsem åkte vi hemmåt, jag körde hela vägen, Janne fick köra min Opel.

Vi var hemma vid 20.oo tiden. Det tog ett tag att packa ur men sedan slocknade vi framför tvn, som vanligt -:)

 

Men jag hade hunnit kolla instrumentpanelen och efter resan hem så var bodelsbatteriet fulladdat igen så det blev inget fel på det. (tror jag inte i allafall)

Bilder från slottet kommer så fort jag hinner

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Ovido - Quiz & Flashcards