farna

Alla inlägg den 18 juli 2010

I går var jag på träff med Mälardalens Pelargonförening.  Här är deras hemsida

Dom har sitt säte i Västerås med medlemmar från länen runt omkring men även några från övriga vårt avlånga land.
Föreningen ordnar träffar och många föreläsningar äger rum undervinterhalvåret i Lokalen i Västerås. Denna träff var hemma hos Emma Larsen i hennes trädgård.
Det fanns mycket att titta på och mycket att köpa, inte bara pellisar utan även perenner


Metrologerna hade lovat åska och regn men vi hade tur och fick bara några ynkliga stänk, inget som skrämde in oss. Ett par dock som kom från Örebro för att vara med oss berättade att de åkt i riktigt oväder på väen hit.

Den vita blomman här under är en änglapelargon som Emma hade i sitt växthus. Den var otroligt vacker med sin rika blommning och vita blomma med rosa ring på de 2 övre kronbladen. Alla som kom in i växthuset drog en hänförd suck vid åsynen av den.

 


Emma bjöd på fika med muffins eller vad man ska kalla den, hennes dotter hade bakat. Tack, den smakade förträffligt!  Emma som ligger bakom pelargonföreningen syns här i soffan i rosa linne

 


Jag, liksom de flesta köpte först en stickling, sedan föll ögonen på en annan längre bort

    



Tillslut hade jag knökfullt i kassen, det blev 6 stycken nya!

Bland annat en liten hängis med de mest förunderligt små blad och blommor, inte exakt så blå som här på kortet, lite mera lila i verkligheten......... men vad hette den?  Jag har glömt!

 

Denna ängel, heter den verkligen Surfina? Namnet påminner mig om en annan blomma nämligen.  Någon som vet?

 

Här har vi Emma själv inne i sitt växthus, hon som verkar kunna allt om pelargoner. Jag har i allafall aldrig hört henne tveka när jag frågar om en blomma -:)

 


En av Emmas pellisar

 


Ganska rikt utbud! Man kan gå in flera ggr, man upptäcker alltid något nytt  här inne

 


Emmas stjärnor

 


Emmas P.australe, enorm!  Tänk bara när denna blommar, de blommar rikligt med ganska små blommor som ett hav över bladen........... Undrar om denna är vit eller röd?

 


Mera av Emmas växthus

   


Två hundar hade Emma med som trivdes mycket bra med så mycket folk som man kunde få en smekning av

  


Emma har oxå förädlat fram några egna pelargoner, bland annat denna med små vita prickar på varje kronblad. Jag har beställt en stickling -:)      

   


Tack Emma

och Tack Mälardalens Pelargonförening för en trevlig Lördagseftermiddag!

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Ovido - Quiz & Flashcards