farna

Direktlänk till inlägg 7 december 2009

Gamla tak och hemma igen

Jag har varit i stugan några dagar och verkligen haft det skönt. Planerna var att göra en massa nyttiga saker men de första dagarna var det för kallt, sedan regnade det bara så då var det för blött.

Med andra ord så hade jag tur med vädret  

 

Jag har förutom dessa obligatoriska hundrundor legat med datorn på magen och gjort en massa saker till julsidan.

 

Pst!!!  Du glömmer väl inte besöka den?  Jag har en Julkalender oxå, du måste kika in där! http://jul.ksida.com 

 

Jag har därför inget att skriva om................

 

Dagens blogginlägg fortsätter därför med Gamla tak!

 

 

Karmansbo är bruksorten i Hedströmsdalen, med en Lancashiresmedja som är ett kulturarv med traditioner  från slutet av 1500-talet. Smedjan var i drift till 1958 och den gamla utrustningen fungerar ännu idag och demonstreras vid JÄRNETS DAG eller i samband med bokade visningar, företags "kickoff" och liknande aktiviteter.


Vårt  Radhus i Karmansbo är ju byggt på 1700 talet och dessa var då bostäder till smederna som arbetade nere på bruket som ligger på andra sidan vägen.

 

Lägenheterna var på ett rum och kök och köket var största rummet för där fanns ju värmekällan, den öppna spisen. Det byggdes 2 likadana hus med 4 lägenheter i varje.

 När jag står på yttertrappan och tittar rakt upp följer väggen till taket som går ut en bit utanför huskroppen så ser jag hur byggmästarna på 17oo talet har med sina primitiva verktyg sågat, yxat och hyvlat till brädor till taket. Längst ut en kraftig stock och sedan allt ifrån tunnare brädor till pinnar som fått tjänstgöra som tak.

Jag antar att det användes spillvirke här, de tunnare som ej användes till brädor

 

På 1800 talet fick man för sig att de 2 husen skulle byggas ihop och därför sattes folket i byn i arbete med att såga till plank för att bygga ett hus med 4 lägenheter till i mellanrummet mellan husen.

Jag har sett ett gammalt foto som visar att stommen byggdes av träplankor.

 

  

 

Här är ett foto på taket där 1700 talet går in i 1800 talet. Visst är det stor skilnad i brädorna här! Rejäla plankor! En rolig sak runt detta med huset som byggdes mitt emellan 2 hus är att Jag bor i båda husen -:)

Vårt läsrum, tvrum, kök, och matrum tillhör 1700tals huset, och våra 2 sovrum finns i 1800talsbyggnaden. Innertaket i gamla delen är av kraftig plank medan innertaket i den yngre delen är av pärlspont. Jag visste inte att de kunde göra såna brädor på 1800 talet men så ska vara fallet.

Vi bor alltså, som grannfrun sa,  i  2 kök och 2 rum och 2 halvor   

 

Bara för skojs skull så tog jag kort på taket på kolonistugan som får gestalta maskinsågad plank från 1900 talet

  


 
 
Britt

Britt

9 december 2009 09:29

Oj så mysig julsida du har gjort. Har du gjort själv bakgrunden eller? Den ä så sött.. Har ni snö däruppe? Här i Umeå finns inga snö det är så tråkigt o hemskt mörkt nu. usch. Kram...

http://bijaadjo.blogg.se

 
Astrid

Astrid

9 december 2009 22:12

Jösses vilket intressant hus,kul att läsa

http://www.astridla.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards