farna

Direktlänk till inlägg 29 november 2009

1 Advent 2009

Adventsfirandet började i går, Lördagseftermiddagen.

Birgitta, vår närmaste granne hade öppnat visningslägenhetens cafe´  mellan 15.oo - 20.00 för att vi som bor i Karmansbo skulle få träffas en stund. Hon bjöd på kaffe med dopp och glögg och pepparkaka.

 

Janne och jag gick dit 16.oo och då satt där 8 pers.

Mycket trevligt för oss som nyinflyttade att få denna möjlighet att träffa lokalbefolkningen.

Den första timman blev det naturligt nog prat om smebostäderna eftersom vi ju blivit en del av de boende där och Birgitta vår granne är guide i visningslägenheten.

Vi fick frossa i historien bakom husen här.
Att så sent som 1982 byggdes nya stora vägen mot Skinnskatteberg, innan det gick genomfartsvägen straxt vid husknuten här. Det är därför vi har gatuljus.

Själva husen här var så nergådda efter att stått tomma ca 10 år så det var tal om att riva allt. Ett av husen brändes ner innan en dam på (jag tror det var) komunhuset i Köping? fick för sig att detta var ett byggnadsminne, att inget fick rivas trots att allt var fallfärdigt.

Hon lyckades driva igenom ett beslut på att husen, bruket och smedjan skulle klassas som kulturhus och genom det beslutet så fick de bidrag för att renovera.

 

Vi fick se hur vårt hus såg ut innan renoveringen och jag lovar det var en chock.
Men en massa byggarbetare lade ner sin själ, vissa delar plockades ner för att sedan byggas upp igen pga att allt var snett och vint och ju måste bli bärande för framtiden.

 

Så de som undrar om det finns möggel i detta gamla hus från 1700 talet, er kan jag lova att det gör det ej. Alla brädor mm har slipats rena innan de satts på plats igen.

 

Efter någon timma kom Markus med fru och barn. De bor i huset mitt emot oss ladugårdsbyggnaden.  Han och jag kom i samspråk pga att jag tror mig sett varg 2 ggr här i Karmansbo.

Det visade sig att han ligger bakom Kolarbyn i Skinnskatteberg och även har Älg och Vargsafari där han åker ut i skogen med turister som vill se och höra dessa vilda djur.

 

Jag fick veta att det här finns en ensam Varghane vars fru dog i vintras och endera har det kommit en till varg hit eller så såg jag honom båda gångerna. När det är halvmörkt så kan jag upplevt vargen grå medan jag i solljus kan upplevt den andra (samma) vargen som gul/röd för en varg kan se rödaktigt ut i solsken.

Oj vad det var spännande att prata med honom!

Han sa att när snön kommer så kommer de att kunna spåra och se om varghanen fått tag på en hona eller om detta var samma varg jag såg.

 

 

I dag, den 1 Advent har vi inte firat nåt, inte ens någon pepparkaka för vi syndade så mycket i går, Diabetiker som vi är.

Istället har vi tvättat klart alla fönster, satt upp julgardinerna och ljusstakar. Blev riktigt julefint här hemma.

 

Tyvärr visade det sig vid räkning av mina pelargoner att väldigt många dött. Av 100 st har jag bara 56 st kvar!
Alltså, allt för torr luft, allt för varmt eller vad det nu kommer sig?

 

Nåväl, jag måste ju ändå sluta att vara en pellisprick för nästa år vid denna tid så är vi väl i Spanien, jag gubben och hundarna.

Så det blir Goodbye till min samlarmani. Fast en eller två kanske kan förlja med i husbilen?

 

Julduken på bordet är ett arvegods från Jannes mormor vävd i nästan som garn, lite filtkänsla över den

 
 
Astrid

Astrid

30 november 2009 16:01

Men så trevligt att få träffas så där
När det gäller vargen så minns jag när min svåger berättade om ylandet som började en kväll
Det hade varit tyst fram till dess med då började alla fåglar skräna bl.a svanarna
Så det måste ju ha varit en varning till alla via djungeltelegrafen

http://www.astridla.com

 
Henry

Henry

30 november 2009 21:28

Så fint du pyntat. Man riktigt känner julstämmningen.

Ha en fin kväll!

http://henrylundhs.wordpress.com

 
Gunilla

Gunilla

1 december 2009 01:27

Hej på dig!
Håller med föregåenade talare, så fint du ahr pyntat :)
Ska göra det under veckan.
Har inte gjort det än.
Måste ju julpynta för våran dotters skull, när det blir jul framöver.
Gillar inte riktigt julen längre, varför vet jag inte, MEN det bara är så..
Kanske för att allting känns som ngt *MÅSTE*
Ingenting är sig likt sedan man var barn, men det kan man ju inte få.
Sedan när man inte har ngn vidare kontakt med släkten heller vid sådana tillfällen :(
DOM *bjuder* inte till, bara jag
är så trött på det, så jag har slutat med det.

KRAM vännen

/Gunilla



http://gunillaskatter.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

1 december 2009 15:08

Så fint du gjort Kerstin, det är bra mysigt med advent och alla ljus och det där att få plocka fram gamla ärvda ting. Det är sånt som ger livet kvalité.

Jag hörde en intervju på gotlandsradion häromdagen där de pratade med ett lite äldre par som övervintrade i husbil på en caming utanför Catania på Sicilien. Då tänkte jag på er och planerna för en vinter i Spanien, det blir säkert bra och en eller annan pelargon kan du väl alltid ta med.

Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Ovido - Quiz & Flashcards