farna

Direktlänk till inlägg 26 november 2009

Gamla burkar mm

För att fortsätta mitt bloggande om gamla saker så är vi nu kommen till burkar och askar.

Jag har inte många alls men några har jag som jag är särskilt glad över, 3 stycken närmare bestämt.

Vid detaljstudier på den första så står det:

"24 st

Hexynol sucetter något mer än en vanlig halstablett.

Hexynol sucetter har en decificerande och lokalbedövande inverkan på munhålans slemhinnor. Låt en sucett långsamt smälta i munnen. Tag högst 10 st per dag. Varje sucett innehåller 2,5 mg hexylresorcin.

AB Sunco- Stockholm"

 


Någon som minns denna?

Jag minns att den var god och jag minns hur bedövad man kände sig på tungan och i svalget efter att sugit på en sån här. Finns det något receptfritt idag med samma verkan?

Jag har även en ask som är ännu mera sliten och texten svårläst men jag ska försöka tyda den nu.

"Nordiska Insulinbolaget

Insulin-Leo

400 INTERNAT ENH

2 AMP.a 200 INTERNAT ENN

4 INTERNATIONALE ENH= 1 LEOENH

På baksidan står det:

Förvaras svalt och frostfritt och nåt om  "efter stämpelns datum".


 


Någon som känner igen denna och vet något?

Jag tror att den är föregångare till dagens Insulin till diabetiker.

 

Min 3 dje burk som jag är glad att vara ägare till fanns i mitt barndomshem.

 

Texten på denna:

SLOTTS THE

James Lundgren &co

Skandinaviens största och förnämaste Theer  GÖTEBORG

 

På sidan kan man läsa:

SLOTTS THEET

1) Är producerat på höglandsplantager, vilket  borgar för att det är ett the av högsta kvalitet.

2) Är sam mansatt av de yngsta och de spädaste skotten å thebusken och garanteras absolut äkta.

3) Har tack vara sin fina smak och utsökta arom blivit ett oskadligt njutningsmedel av högsta rang.

 

LUNDGRENS THEER

Chaking The,  Fakir The,  Karlavagnens the,  Imperial The,   Zuleika The,  Dark The,  Salongs The,   Frimärks The,  Slotts The,   Kron The,   Elefantens The,   Frimärks The Special

 


Jag undrar just hur "Frimärkste" smakar? Vilka namn på tesorterna, I dag finns väl bara Dark te kvar som tesort eller?

 

Jag har några till burkar, men om de är gamla eller ej vet jag inte.

Dock kan jag garantera att de är från före 1982 för dessa lämnades kvar i en sommarstuga vi köpte det året.


        



 


 


Janne har varit ledig en hel vecka och vi var till stor del då i stugan så hundarna fick vara ute så mycket de ville, vilket visade sig att inte ens Rozz ville vara ute så mycket när det regnade. Han börjar tydligen bli vuxen nu och lite bekväm av sig,  Han är ju hela 26 månader nu!

Vi gjorde inte så mycket nytta som det var tänkt denna vecka, blev mest vila och långa hundpromenader men eftersom gubben min slitit mera än vad som kan vara nyttigt under hösten med husrenovering så var det bara bra att han kunde koppla av.

Nu är han i Västerås för att göra 3 schift och jag hade tänkt göra en massa nyttiga saker som städa, sätta upp julgardiner, ta fram sthjärna och ljusstakar.

Men allt blir inte som man tänkt sig alla gånger.

Jag vaknade upp första morgonen med ont i skallen, rinnande näsa, illamåeende och diaree så förutom att tvinga mig ut med hundarna (vilket fått mig ännu mera illamående) så har jag sovit väldigt mycket.

I dag känns näsan bättre i alla fall men hundarna får nog hålla tillgodo med korta promenader i dag med för när jag är uppe så mår jag illa fortfarande.

Ingen feber alls konstigt nog så vad jag åkt på så inte är det någon av inflensorna som går. Inte svininfluensan i alla fall

 

Glöm inte att varje dag från och med 1 advent öppna luckan i min adventskalender.

I år blir det gissningstävling och vinnaren utser jag i mellandagarna.

Vinnaren får några skraplotter som jag hoppas ger en rejäl vinst

http://jul.ksida.com

 
 
Gunnar

Gunnar

26 november 2009 15:05

Hexynolen minns jag väl. Du skulle ju kunna ha ett museum med alla burkar. Kul att titta på.
Oj redan igång med din julsida. Jag tror inte jag hinner lägga ut nån i år.Men jag kommer säkert att titta in hos dig och öppna kalendern
i-)

http://blogg.aftonbladet.se/5859deckare

 
Gunnar

Gunnar

26 november 2009 15:49

Ha,ha

Jag kan inte låta bli.Nån form av julsidor måste man ju ha.Inspirerad av dig har jag lagt upp en julblogg. Länk till dina julsidor blev första widgeten där.
i-)
http://blogg.aftonbladet.se/deckargunnarjul

http://blogg.aftonbladet.se/deckargunnarjul

 
Ingrid

Ingrid

26 november 2009 19:22

Hejsan Kerstin!
Vilka fina burkar du har, tyvärr känner jag inte igen någon av dem.
Jag hoppas att ditt illamående snart går över, det är inte trevligt att känna sig så där.
Så kul att du också "lockar" med ett pris i kalendern, naturligtvis kommer jag att testa dina frågor varje dag.
Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

27 november 2009 14:08

Sådana sucetter / tabletter som var lokalbedövande känner jag igen.
Det fanns liknande på 70 talet om jag inte minns fel...
Kul de saker du visar och berättar om här.
Och vilka fina burkar det fanns förr.

Trist att du råkat ut för en förkylning, men skönt att det inte verkar vara någon influensa i alla fall.
Och hoppas du mår bättre snart.

Ha en fin fortsatt fredag och 1:a advent
Kramar

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
wiper

wiper

27 november 2009 16:36

Vad kul med gamla burkar och en del känner man igen. Vad snygga dom är. Vad mycket ni har haft omkring er. Vad stor hunden har blivit. Tråkigt att du blivit sjuk men som sagt det är i alla fall inte svinis. Fast många jobbiga symptom du fått. Kul att du har en julkalender. Går direkt in och kollar

Ha en fin kväll
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Sylvia

Sylvia

28 november 2009 15:11

Hejsan!
Så många fina gamla burkar du har. Några av dem känns nog lite bekanta. Du har dem väl framme att beskådas.
Jag har en gammal fyrkantig mönstrad plåtburk som stod i stugan när vi flyttade in som säkert är från 50-talet och den är utmärkt bra som brödburk och står alltid framme och som ofta kommenteras av våra vänner.
Vill önska dig en riktigt trevlig första Adventshelg!
Kram Sylvia

http://cobra38.wordpress.com

 
Marketta

Marketta

28 november 2009 20:50

Vad mycket gamla fina burkar du har. Angående halstabletter, det fanns på 80-talet en halstablett som hette Bensokain. Den hade samma effekt som den du skrev om. Jag brukade stoppa en sån i munnen när jag gick och la mig, sen sov jag som en stock hela natten. Mamma fick gå ner och titta om jag andades för jag var så tyst, fast jag hostade hela dagarna när jag var sjuk. Den bedövade halsen helt. Samma ämne finns i Bafucin, men inte i lika stor mängd för den bedövar verkligen inte halsen. Kanske pga den bedövande känslan som den förbjöds.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

 
Henry

Henry

28 november 2009 22:09

Kul ide med gamla burkar varav jag kommer ihåg några.

Krya på dig. Hoppas att det inte är svininfluensan.

Kram!

http://henrylundhs.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Ovido - Quiz & Flashcards